Clicky


Zwarte lijst van vrachtwagenchauffeurs in Antwerpse haven in strijd tegen drugs

Zwarte lijst van vrachtwagenchauffeurs in Antwerpse haven in strijd tegen drugs
23-02-2018 10:05 | België | auteur Redactie [FE]

ANTWERPEN - Woensdag werd in Antwerpen het 'Stroomplan' voorgesteld. Dit plan moet de drugshandel in de Antwerpse haven aanpakken. De drugshandel in de Antwerpse haven zorgt voor veel overlast en criminaliteit. Onderdeel van het Stroomplan is een zwarte lijst op te stellen van vrachtwagenchauffeurs die containers van en naar de haven vervoeren.

ACV-Transcom, behartigt de belangen van werknemers in de transportsector, vernam in de media dat de overheid van plan is om een zwarte lijst op te stellen van vrachtwagenchauffeurs die containers van en naar de haven vervoeren. Wat hiervan de bedoeling is, is vooralsnog onduidelijk, want een chauffeur heeft op geen enkele manier invloed op de inhoud van de container op zijn vrachtwagen.

“Hij krijgt van de dispatcher van zijn transportbedrijf de opdracht om voor een klant een container op te pikken in de haven en weet dus op voorhand helemaal niet welke container dat zal zijn, noch heeft hij de bevoegdheid deze te openen of te controleren of de goederen overeenkomen met wat op de vrachtbrief staat. Integendeel, hij kan hiervoor gesanctioneerd worden. Hoe kan hij dan verantwoordelijk zijn als in zijn container drugs worden gevonden?”, vraagt Jan Sannen, algemeen sectorverantwoordelijke vervoer over de weg van ACV-Transcom, zich af. 

"Op deze manier wordt het beroep van vrachtwagenchauffeur opnieuw in een slecht daglicht geplaatst, volkomen onterecht. Vrachtwagenchauffeurs moeten eerder worden gezien als slachtoffer van deze drugshandel. Criminele drugsbendes die hen bedreigen, verdoven, of geweld plegen wanneer zij de nacht doorbrengen op parkings of op afgelegen plaatsen omdat ze van hun werkgever niet op bewaakte parkings mogen overnachten wegens te duur, zijn niet uitzonderlijk."

ACV-Transcom vraagt zich af waarom er op voorhand op geen enkele manier overleg is geweest met de transportvakbonden over de invoering van deze zwarte lijsten en wil nu zo snel mogelijk duidelijkheid over de bedoeling hiervan.

“Wij willen eveneens weten hoe men op zo een lijst komt, en hoe men daar weer vanaf komt. Want zoals zo dikwijls het geval is, eens op de zwarte lijst, is het niet makkelijk daar weer vanaf te komen, ook niet als je daar geheel onterecht opstaat.”