Clicky


DPDgroup zet groeipad voort en meldt omzet van € 6,8 miljard over 2017

DPDgroup zet groeipad voort en meldt omzet van € 6,8 miljard over 2017
22-02-2018 16:11 | Financieel | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - DPDgroup zette haar groei in 2017 voort met een omzet van € 6,8 miljard. Dit is goed voor 28 procent van de omzet van Le Groupe La Poste, die in hetzelfde jaar steeg tot € 24,1 miljard. In 2017 noteerde DPDgroup een omzettoename van 11 procent (+8,2 procent bij constante scope en wisselkoersen) ten opzichte van 2016.

Deze prestatie is het gevolg van toegenomen volumes (+10 procent) in vergelijking met 2016. Hiermee kwam het totaal aantal bezorgde pakketten wereldwijd op 1,2 miljard. DPDgroup maakt gebruik van een hybride B2B/B2C-netwerk. Het B2B-segment beslaat nog altijd 61 procent van het volume van DPDgroup in 2017. Deze verhouding zal veranderen aangezien DPDgroup een van de eerste B2B-partijen is die de strategische keuze heeft gemaakt om uit te breiden naar de B2C-markt. Hierdoor is 37 procent van de omzet van DPDgroup in 2017 afkomstig uit het B2C-segment, in vergelijking met 34 procent in 2016.

Dankzij sterke groei van haar resultaten wist DPDgroup haar positie als de op één na grootste speler op de Europese CEP (Courier Express Parcel)-markt te verstevigen. DPDgroup is zeer actief op alle belangrijke Europese markten en wist dankzij haar eigen activiteiten in 23 landen goede omzetgroei te behalen, met name in Frankrijk (+6,3 procent), het Verenigd Koninkrijk (+11 procent), Rusland (+13,7 procent) en Polen (+18,3 procent).

Duurzame internationale groei

In 2017 zette DPDgroup haar strategie van externe groei voort via diverse investeringen en samenwerkingsverbanden wereldwijd, waaronder: verkrijging van een belang van 37,5 procent in de Italiaanse pakketbezorger BRT in januari 2017, vergroten van belang in de Franse start-up Stuart voor snel stedelijk shoppen tot 100 procent in maart 2017, samenwerkingsverband met Nova Poshta International (Oekraïense koeriersdienst) voor grensoverschrijdende bezorgdiensten in Oekraïne in oktober 2017 en een fusie van DPD Russia en SPSR Express, een belangrijke speler op de Russische markt voor pakketdiensten.