Clicky


FNV Luchtvaart: Overheid, neem zelf de regie bij groei Schiphol

FNV Luchtvaart: Overheid, neem zelf de regie bij groei Schiphol
22-02-2018 10:25 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Woensdagmiddag debatteerde de Tweede Kamer over het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) over de veiligheid van het vliegverkeer op Schiphol. FNV Luchtvaart roept de Kamer op om zelf de regie te nemen in plaats van dit over te laten aan marktpartijen.

'We moeten eerst nadenken over veiligheidsrisico’s en andere effecten - juist ook voor de mensen die op Schiphol werken - voordat we het eens kunnen worden over het aantal vluchten na 2020', zo stelt de bond.

Hoge werkdruk door concurrerende partijen

Het rapport van het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in opdracht van de OVV onderschrijft een aantal belangrijke conclusies van het FNV-rapport "Duikvlucht" uit 2015. Volgens het NLR is de grote concurrentie tussen afhandelaars een van de oorzaken voor de werkdruk bij het grondpersoneel. Ook stelt het NLR dat de groei van het vliegverkeer risico’s voor de grondafhandeling met zich meebrengt. ‘Tijdelijke contracten en hoog personeelsverloop hebben als gevolg dat werknemers minder ervaren zijn [...] Het zou ook kunnen leiden tot een toename in ongevallen vanwege een beperkt bewustzijn van de gevaren die geassocieerd zijn met het werken op een VOP’, aldus het NLR.

In de grondafhandeling is een groot aantal partijen betrokken bij het werk “onder de vleugels” - zoals laden, lossen, tanken, vervoer et cetera - en dat zorgt voor tegenstrijdige belangen. Dit is één van de redenen dat volgens het NLR de uitvoering van beheersmaatregelen niet aan de marktpartijen zelf kan worden overgelaten.

Overheid moet de regie pakken

De FNV vindt dat de overheid zelf de regie kan nemen door:

  • de afhandelingsmarkt meer te regulieren door onder andere het aantal partijen te beperken, kwaliteitseisen te stellen aan partijen die de afhandeling verzorgen en de regie op het afhandelingsproces door de luchthaven te vergroten;
  • grenzen te stellen aan de omvang van uitzendarbeid en andere vormen van onzeker werk. Hierdoor worden het personeelsverloop beperkt, werkervaring geborgd, werkdruk verlaagd en veiligheidsrisico’s verkleind;
  • het gesprek aan te gaan met alle betrokkenen, waaronder de vakbonden, over de vraag hoe het werk “onder de vleugels” beter kan worden georganiseerd en de kwaliteit van het werk geborgd zodat veiligheidsrisico’s verder worden beperkt.

Dat wat de FNV van de overheid eist, is op tal van andere luchthavens in Europa al praktijk en tast dus de concurrentiepositie van Schiphol niet aan.

Race naar de bodem op Schiphol moet stoppen

Schiphol is de meest geliberaliseerde luchthaven van Europa. Dat leidt tot hevige concurrentie tussen afhandelaars. Tezamen met de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen, staan de tarieven bij de afhandelaars onder enorme druk. Die bedrijven willen dat oplossen door te bezuinigen over de ruggen van hun werknemers. Dat moet stoppen. De FNV eist van de afhandelaars, luchtvaartmaatschappijen en Schiphol dat de race naar beneden wordt gestopt en er échte banen worden gecreëerd.