Nieuwe Pacton-trailer met KiKa reclame voor R. Kamermans Transport

Nieuwe Pacton-trailer met KiKa reclame voor R. Kamermans Transport
22-02-2018 09:26 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

HEENVLIET - R. Kamermans Transport uit Heenvliet promoot al vele jaren belangeloos de Stichting Kinderen Kankervrij. Niet alleen met zijn truck probeert chauffeur Leen Kamermans (55) zo fondsen te werven, ook de nieuwe Pacton-trailer van het bedrijf draagt de Kika-promotie. Elke achterligger wordt attent gemaakt op de fondsenwerving door middel van de speciaal gemaakte, wagenbrede spatlap.

Leen Kamermans van VOF R. Kamermans Transport uit Heenvliet ging twintig jaar geleden van start met het eigen bedrijf, samen met zijn toenmalige echtgenote Ranata. Bij de start van het eigen bedrijf kocht Kamermans zijn eerste Pacton-trailer. Die was in de basis hetzelfde als de nieuw aangeschafte. "Werkelijk waar; ik heb er nooit iets mee gehad. In het vijftiende gebruiksjaar heb ik preventief de wiellagers en luchtbalgen laten vervangen. Nu, na twintig jaar, vond ik het toch wel eens tijd voor een nieuwe trailer. Alhoewel de trailer nog goed was; ik rijd veel op raffinaderijen en dan is het wel fijn als je niet het oudste materieel hebt."

Liever Kika promoten

Een bedrijfsnaam moet je zoeken op de truck en trailer van Kamermans. Maar het Kika-logo, het gironummer 8118 en het webadres zijn rondom opvallend vertegenwoordigd. Al zo'n tien jaar probeert hij zo fondsen te werven voor het goede doel.

"Liever heb ik dat men Kika ziet, dan mijn naam. Mijn opdrachtgevers kennen mijn naam wel. Ze weten wel dat ik mijn werk goed doe", zegt Kamermans, die overigens ook geen website heeft voor zijn bedrijf, nuchter.

"De eigenaar van het bedrijf dat de spatlappen maakt heeft ook deze spatlap weer naar mijn ontwerp gemaakt. Ook zij doen dit voor het goede doel." Eerder werden er ook - inmiddels onder verzamelaars zeer populaire - WSI-truckmodellen verkocht van de truck van Kamermans met Kika-reclame. Ook de winst daarvan ging naar het kankerfonds. "Het is jammer dat men de FMX niet kent in de truckmodellenwereld, anders kon men er nog ééntje maken."

Compact, licht en flexibel

De Pacton-trailer (Pacton TBD.344.L) van Kamermans is 9,6 meter lang en heeft drie assen, waarvan de voorste twee voorzien zijn van een aslift. De achteras is gemonteerd op een draaikrans en wordt gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. De asdruk is totaal 27.000 kg en het totaal toelaatbare gewicht voor de trailer is 44.000 kg. De trailer is voorzien van een vaste Epsilon 17 ton/meter kraan, aangeschaft bij en opgebouwd door P. Ruizeveld BV in 's-Gravendeel.

In de configuratie koos Kamermans eigenlijk voor exact dezelfde trailer als twintig jaar geleden. "Ik heb natuurlijk alles goed afgewogen en perfect op het gebruik afgestemd. Met collega's heb ik erover gesproken en natuurlijk met Pacton. Ik ben met de oude trailer langs gegaan en we hebben in Ommen alles uitgebreid doorgesproken. Echt helemaal naar wens gespecificeerd. Toen ik daarna nog vragen had, zij men: dan kom je toch gewoon nog een keer met de trailer langs? Dat heb ik toen gedaan. Dat men zo de tijd voor je neemt in het aankoopproces is echt heel prettig."

Veiligheidskooi

Kamermans vervoert veel rijplaten en schotten in opdracht van de firma Plaisier uit Hendrik Ido Ambacht. Daarbij komt hij veelvuldig op locaties waar Euro 6 trucks vereist zijn. Daarom kocht hij drie jaar geleden een nieuwe Volvo FMX 6x4.

Het werk rondom raffinaderijen is tevens de reden waarom de nieuwe trailer voorzien is van een speciale veiligheidskooi. Op locatie kan Kamermans de trailerkraan zo vanuit een veilige omgeving bedienen. "Ik ben daar zelf mee begonnen. Mijn klanten zien het graag."

1.000 kg lichter

Prettig verrast was Kamermans door de lichte uitvoering van de nieuwe trailer; zo'n 1.000 kg lichter dan de voorgaande. In het gebruik werd de ondernemer eveneens verrast.

"Volgens mij heb ik de kortste drieassige trailer in Nederland op kenteken. In het gebruik is dat super flexibel. De oude trailer was een 'meeloper' en de nieuwe is gedwongen gestuurd op de achteras. Daardoor is achteruit indraaien heel strak mogelijk. Je kunt echt heel kort insturen. Als ik achteruit indraai, blijft de trekker gewoon in het spoor van de trailer. Een klein tikkie en hij draait er zo in. Bizar gewoon."



Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier