Clicky


CNV: "Chauffeurs zijn beter af met faillissement transportbedrijf TSA"

CNV:
21-02-2018 16:59 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

EDE - Ex-werknemers van transportbedrijf TSA in Ede kijken uit naar dinsdag 27 februari. Dan doet de rechtbank in Zutphen uitspraak over een verzoek tot faillissement, dat namens werknemers is aangevraagd.

“De chauffeurs zijn gebaat bij een faillissement. Ze krijgen dan tenminste via het UWV nog een deel van het geld waar ze recht op hebben”, zegt transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. “En ook de transportsector wordt er een stuk beter van als dit soort bedrijven van het toneel verdwijnen.”

Transportbedrijf TSA kwam onlangs in het nieuws tijdens een uitzending van tv-programma Opgelicht!? In het programma vertellen chauffeurs – waaronder ook een lid van CNV Vakmensen – hoe ze door hun ex-werkgever zijn behandeld. Van Rijssel: “Chauffeurs zijn bedreigd, onterecht ontslagen en kregen van de ene op de andere dag geen salaris meer. Bij elkaar hebben ze nog voor tienduizenden euro’s van hun ex-werkgever tegoed.”

Rechtszaak

CNV Vakmensen won vorig jaar een rechtszaak, maar de eigenaar van TSA, Johannes Zock, weigert tot op heden te betalen. “We hebben er een deurwaarder op af gestuurd, maar die kwam onverrichter zake terug”, zegt Van Rijssel. “Er was niks te halen: geen eigendommen, lege bankrekeningen, geleasede vrachtwagens. De werknemers staan met lege handen. En intussen blijft TSA met andere chauffeurs gewoon doorrijden.”

Verzoek tot faillissement

Namens de werknemers is onlangs de laatste stap gezet: een verzoek tot faillissement. De rechtbank in Zutphen doet daar dinsdag een uitspraak over. Van Rijssel: “Bij een faillissement krijgen de ex-werknemers via het UWV tenminste nog een deel van hun geld. Het gaat dan om niet-betaald salaris en vakantiegeld. Beter iets dan niets.”

Vergunning kwijt?

Verder heeft CNV Vakmensen aan de NIWO, die de vergunningen in de transportsector verstrekt, gevraagd om het transportbedrijf kritisch te onderzoeken en de vergunningen in trekken. “Een van de voorwaarden voor een vergunning is betrouwbaarheid. Daar is bij dit bedrijf totaal geen sprake van. We hopen daarom dat dit snel einde oefening is en dat dit ook een les is voor andere transportbedrijven die er een zootje van maken.”