Clicky


Rechter wijst loonvorderingen op Rotra af na aanpassing loonbetaling

Rechter wijst loonvorderingen op Rotra af na aanpassing loonbetaling
15-02-2018 16:26 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DOESBURG - [update 19-02] De kantonrechter heeft deze week loonvorderingen van de FNV op transportbedrijf Koninklijke Rotra afgewezen. Belangrijkste reden daarvoor is dat Rotra inmiddels de gewraakte procedure heeft gewijzigd. FNV is daarom blij met het resultaat van het traject. Tegelijk overweegt de vakbond om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter, omdat het om een principiële kwestie gaat.

Vorig jaar startte FNV een cao-nalevingprocedure tegen Koninklijke Rotra uit Doesburg. Tot medio 2017 moesten chauffeurs bij indiensttreding een document tekenen met de strekking dat niet alle gewerkte uren als zodanig worden uitbetaald. In de praktijk maakte Rotra van gewerkte uren pauze en kregen chauffeurs dus structureel te weinig loon betaald. FNV heeft gevorderd dat die uren alsnog uitbetaald moeten worden en dat voor chauffeurs inzichtelijk wordt gemaakt wat er gebeurt. Rotra wil niet betalen, maar heeft medio vorig jaar de regeling afgeschaft onder druk van de FNV.

De kantonrechter haalt in het vonnis een aantal zaken door elkaar. Zij stelt vast dat Rotra een maximeringsregeling heeft, die inhoudt dat wanneer een chauffeur langer dan ‘standaard’ over een activiteit doet, het meerdere geschrapt wordt. Volgens de kantonrechter mag dat, omdat de werkgever volgens de CAO de zogenaamde ‘pauzestaffel’ mag toepassen.

Wanneer chauffeurs een bepaald aantal uren werken, moeten zij een bepaald aantal minuten pauze nemen. Doen ze dat niet, dan mag die pauze toch ingehouden worden. Die regel is bedoeld om chauffeurs aan te sporen om pauze te nemen. Omdat er uiteindelijk niet ‘teveel’ zou zijn gecorrigeerd door Rotra, zouden de correcties toegestaan zijn. Verder vindt de kantonrechter dat Rotra met de nieuwe procedure voor de chauffeurs voldoende inzichtelijk maakt wat er wel en niet wordt uitbetaald.

Dialoog zonder resultaat

Voorafgaand aan de procedure heeft FNV – Stichting VNB (voor cao-naleving in de Transport- en Logistieksector) meermaals overleg gehad met Rotra, maar dat bleef zonder resultaat. De onrust onder chauffeurs bleef omdat ze wel werkten en soms niet eens pauze hadden, maar niet de gewerkte uren kregen uitbetaald.

Edwin Atema van FNV- Stichting VNB: "Gelukkig is de malafide regeling nu van de baan. Hoewel onze vorderingen zijn afgewezen lijkt de procedure wel het gewenste resultaat gehad te hebben."

Handhavingsconvenant Inspectie Leefomgeving en Transport

In 2016 verlengde de Inspectie Leefomgeving en Transport het handhavingsconvenant met Rotra niet. Met een convenant minimaliseert de inspectie het toezicht op naleving van wet- en regelgeving bij ‘goed presterende bedrijven’. FNV had de inspectie verzocht het convenant in te trekken.

Een paar maanden later had de inspectie ineens weer vertrouwen in Rotra en was er een nieuw convenant. De vakbond is met de kennis van nu van mening dat ook dat convenant niet tot stand had mogen komen, maar doet daarnaar nog verder onderzoek.

Guus van Groningen, woordvoerder Rotra: "Voor ons is dit vonnis uitsluitend een bevestiging dat we het al die tijd goed deden en nog steeds doen. We investeren juist in onze mensen. Dat doen we al meer dan een eeuw en blijven we doen. We staan voor 108 jaar goed werkgeverschap. Dat bereik je door in je medewerkers te blijven investeren en met alle collega’s gezamenlijk succesvol te blijven. Zij zijn verantwoordelijk voor de groei van Rotra. Sterke capabele mensen maken een sterk capabel bedrijf."

"Afgelopen periode heeft Rotra verder geïnvesteerd in nieuwe ICT programma’s en opleiding van medewerkers via de Rotra Academy. We ontwikkelen nieuwe opleidingstrajecten en voorzien in persoonlijke ontwikkelingsplannen. Door de toename van de bedrijvigheid is de logistieke onderneming daarbij op zoek naar nieuwe goede en enthousiaste collega’s."

"Rotra beschikt bovenal over een handhavingsconvenant met overheidsinstantie Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en behoort tot de 17 best presterende transport- en logistieke bedrijven van Nederland. Het aantal logistieke bedrijven met een convenant met de overheid is beperkt en slechts voorbehouden aan een selecte groep. In Nederland zijn ruim 13.000 bedrijven actief in het beroepsgoederenvervoer. Hiervan hebben momenteel 31 bedrijven, waarvan 17 transportbedrijven, de beschikking over een convenant. Met het convenant minimaliseert de Inspectie het toezicht op naleving van wet- en regelgeving. ILT sluit uitsluitend een convenant met een goed presterende bedrijven in de sector die middels een intensieve audit hebben aangetoond volledig te zijn ingericht op correcte toepassing van wet- en regelgeving. Hierdoor kan de Inspectie een groter deel van haar aandacht richten op de risico’s bij minder presterende bedrijven. Met deze overeenkomst toont Rotra aan haar eigen verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van naleving van wet- en regelgeving, integriteit, veiligheid en duurzaamheid", aldus Rotra.