DB Schenker en MAN starten platooning-praktijktest

DB Schenker en MAN starten platooning-praktijktest

MÜNCHEN - De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius starten de eerste realistische praktijkproef voor ‘connected trucks’ in de logistieke sector. MAN heeft daarvoor testvoertuigen ter beschikking gesteld aan DB Schenker. In het pilotproject wordt het platoonen voor het eerst onder dagelijkse omstandigheden getest.

Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks dankzij hoogwaardige assistentiesystemen zeer dicht achter elkaar kunnen rijden. Alle voertuigen in het konvooi zijn daarbij onderling verbonden door een ‘elektronische dissel’ die gebruikmaakt van car-to-car communicatie. De voorste truck bepaalt de snelheid en de richting. Het elektronisch aan elkaar koppelen van trucks verhoogt het veiligheidsniveau. Het slipstreamen vermindert bovendien het brandstofverbruik van het konvooi.

Test onder praktijkomstandigheden

MAN heeft onder meer tijdens de European Truck Platooning Challenge in 2016 al aangetoond dat platooning-technologie werkt. Het pilotproject dat nu van start gaat, richt zich op de volgende uitdaging: de inzet onder dagelijkse omstandigheden. Dat betekent dat de testtrucks volgens het reguliere schema van DB Schenker worden ingezet op ritten tussen München en Nürnberg. Voor het eerst gebeurt dat met chauffeurs van DB Schenker - bij voorgaande platooning-tests maakte MAN gebruik van testrijders.

Vanaf april gaan de testvoertuigen in konvooi op de snelweg A9 rijden. Dat gebeurt in eerste instantie zonder lading. De focus ligt dan op het onderzoeken van de verkeersstromen en het trainen van de chauffeurs. Die training omvat ook theorie- en simulator-sessies. Medio 2018 volgen eerst wekelijkse en daarna dagelijkse ritten met vracht volgens het reguliere schema van DB Schenker. Uiteindelijk zullen de konvooien drie keer per dag pendelen tussen de DB Schenker distributiecentra in München en Nürnberg.

Wetenschappelijke ondersteuning

De Universiteit Fresenius zorgt voor wetenschappelijke ondersteuning bij het project. Medewerkers en studenten en de (trainings)resultaten vast en evalueren deze. Het belangrijkste doel is om uit te vinden welke impact de nieuwe technologie op de chauffeurs heeft. Daarom richt het onderzoek zich op neurofysiologische en psychosociale niveaus. De resultaten daarvan worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.


Eerste platooning praktijktest gestart in Duitsland

missing-image MÜNCHEN - In aanwezigheid van Andreas Scheuer, de Duitse Bondsminister van Transport & Digitale Infrastructuur, is een truck “platoon” van het kantoor van DB Schenker in Neufahrn nabij München via het dig...

Rupert Stadler topman van Audi moet in de cel blijven

missing-image MÜNCHEN - De gearresteerde topman van het Duitse automerk Audi, Rupert Stadler, moet in de cel blijven. Een rechtbank in München heeft zijn bezwaren tegen opsluiting en verzoek voor vrijlating afgewezen. Stadler ...

Vrouw veroorzaakt chaos op vliegveld München

missing-image MÜNCHEN - Een vrouw heeft voor grote chaos gezorgd op het vliegveld van München. Veel vluchten zijn geannuleerd doordat een deel van de op een na grootste luchthaven van Duitsland ontruimd moest worden. Een vrouw...

DB Schenker ontvangt Rail Award Beste Logistiek Dienstverlener op Zijderoute

missing-image TILBURG - Voor het derde jaar op rij heeft DB Schenker de AFLAS Award ontvangen als Beste Logistiek Dienstverlener Rail tijdens de uitreiking van de Asian Freight, Logistics & Supply Chain (AFLAS) Awards 2018 in Shanghai. D...

25-jarige dronken Duitse man vast in container op goederentrein

missing-image MÜNCHEN - Maandagochtend 7 mei belde een 25-jarige Duitser vanuit een goederentreincontainer in München de politie. Hij zat vast in de container meldde hij. De politie en brandweer doorzochten het gebied van de term...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 17 septembert/m zondag 23 september:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!


Meer rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!