Clicky


Transuniverse Forwarding al 35 jaar actief op Iran

Transuniverse Forwarding al 35 jaar actief op Iran
05-02-2018 09:38 | Transport | auteur Redactie [FE]

WONDELGEM(B) - Dit jaar is het 35 jaar geleden dat het eerste groepagetransport van Transuniverse Forwarding richting Teheran vertrok. “Vandaag zijn wij uitgegroeid tot dé specialist voor de transporten naar Iran, met gemiddeld vijf vertrekken per week”, zegt Kevin Van Ongeval, business development manager en beheerder van het TUF-netwerk. Nu de sancties tegen dat land grotendeels opgeheven zijn, groeien de trafieken weer fors.

Iran is een van de grote specialiteiten van Transuniverse Forwarding. Het bedrijf uit Wondelgem nabij Gent is uitgegroeid tot een van de grootste transporteurs van Europa voor groepagezendingen op deze bestemming. “Onze kracht is dat wij Iran rechtstreeks vanuit onze hubs in Wondelgem en Milaan bedienen. Dat is bijna uniek in Europa. Wij hoeven niet via een netwerk of met overslaghubs te werken, zodat de transittijd veel korter is. Dat vermindert ook de kans op schade, vermits er geen overslag aan te pas komt”, zegt Van Ongeval. Volgens hem is deze ‘direct service’ uitermate belangrijk voor de Iraanse klanten.

De afstand van 5.000 km wordt deels over de weg, deels intermodaal (onder TIR) afgelegd in amper 10 tot 12 dagen. De vrachtwagens vertrekken vanuit Wondelgem en rijden over Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije en Turkije tot in Bazargan in Iran, net over de grens. “Daar neemt onze lokale agent, Bar Baran Iran, de verdere documentaire afhandeling voor zijn rekening en zorgen we er voor dat de goederen in goede staat worden geleverd in het douane-entrepot”, zegt Van Ongeval.

Transuniverse Forwarding vervoert niet alleen conventionele goederen, maar zet ook frigo- en ADR-vrachtwagens in. “Typische ladingen zijn farmaceutische producten, grondstoffen voor de verfindustrie en wisselstukken voor de automotive industrie”, voegt hij toe.

Sinds de sancties tegen Iran twee jaar geleden werden verlicht , groeit de handel met het land weer fors. “Maar ook tussen 2012 en 2016 toen ze van kracht waren, zijn we die dienst blijven behouden, weliswaar op geringe capaciteit. Al was dat niet gemakkelijk, gelet op de vele regels die toen golden en de betalingsproblematiek”, zegt hij.