Multi-merk truckplatooning wordt een realiteit in Europa dankzij het ENSEMBLE-project

Multi-merk truckplatooning wordt een realiteit in Europa dankzij het ENSEMBLE-project
02-02-2018 10:13 | Transport | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Het ENSEMBLE-consortium, medegefinancierd door de EU, implementeert en demonstreert in de komende drie jaar vrachtwagenplatooning met meerdere merken op Europese wegen. Dit maakt de weg vrij voor vrachtwagenplatooning met meerdere merken in Europa die het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de verkeerscapaciteit en de doorvoer van de wegvervoersector zullen verbeteren.

Het belangrijkste doel van het ENSEMBLE-project is te zorgen voor veilige platooning bij het gebruik van vrachtwagens met verschillende merken en een effectbeoordeling uit te voeren voor infrastructuur, verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer. Verkeer en wegbeheerders zullen worden benaderd om samen de weg goed te keuren. 

Door praktijktesten over de landsgrenzen heen zullen de gevolgen voor verkeer, infrastructuur en logistiek worden beoordeeld, terwijl relevante gegevens van veiligheidsrelevante scenario's worden verzameld en harmonisatie van goedkeuringsvereisten noodzakelijk wordt.

Met de mogelijkheid van platooning met meerdere merken voor vrachtwagens die op Europese wegen rijden, kan een enkele vrachtwagen met andere vrachtwagens een 'platoon' vormen. Dit kan leiden tot brandstofbesparing voor een grote groep voertuigen.

Bovendien zal het de verkeersstroom beïnvloeden, met name op plaatsen met een hoge congestie. Er verschijnen platoons in normaal verkeer, waardoor het verkeer vloeiender wordt en de voertuigdichtheid toeneemt en de wegdoorvoer verbetert. Dankzij geautomatiseerde dynamische besturing tussen de trucks, is de besturing van de vrachtwagen veiliger en minder stressvol.

Het project start halverwege 2018 en duurt drie jaar. Het eerste jaar zal zich concentreren op het bundelen van de vereisten en de ontwikkeling van een referentieontwerp met acceptatiecriteria. Dit referentieontwerp zal door de truckfabrikanten en leveranciers worden opgepakt voor implementatie op hun eigen vrachtwagens in het tweede jaar, terwijl de kennispartners effectbeoordelingen zullen uitvoeren met verschillende criteria.

Jaar drie van het project zal zich richten op het testen van de multi-merk platoons op testbanen en internationale openbare wegen. De technische resultaten zullen worden geëvalueerd in overeenstemming met de initiële vereisten. Ook zal de impact op het brandstofverbruik, chauffeurs en andere weggebruikers worden vastgesteld.

De definitieve ENSEMBLE-demonstratie met meerdere merken voor vrachtwagenplatooning op de openbare weg staat gepland in 2021.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier