Transport Online - FNV: 'Nationaliseer de spoorsector'

FNV: 'Nationaliseer de spoorsector'

FNV: 'Nationaliseer de spoorsector'
31-01-2018 10:44 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - "Nederland moet in de toekomst over zijn eigen spoor blijven gaan", stelt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. "Dat betekent stoppen met het openbaar aanbesteden van spoorlijnen."

Nationaliseer de spoorsector weer volledig. Die oproep doet FNV Spoor aan de Tweede Kamer tijdens een algemeen overleg over de toekomst van het spoor.

"Waar nog wel openbaar wordt aanbesteed, roepen we de Tweede Kamer op om een gelijk speelveld op te leggen. Dat betekent dat de arbeidsvoorwaarden en de veiligheids- en service-eisen die voor NS gelden, ook voor alle andere vervoerders moeten gelden."

Nadelige gevolgen voor reizigers

Op dit moment is dat niet zo. Er is bij andere vervoerders dan NS minder personeel voor veiligheid en service. Bovendien liggen de arbeidsvoorwaarden gemiddeld tien tot zestien procent lager. Janssen: "Oneerlijke concurrentie, een ander woord heb ik daar niet voor. Werknemers en reizigers zijn de dupe van een verdere liberalisering van het Nederlandse spoor. Niemand zit te wachten op minder personeel voor veiligheid en service. Reizigers willen niet vaker moeten overstappen en in- en uitchecken."

Echte marktwerking op het spoor onmogelijk

Echte marktwerking op het spoor is sowieso onmogelijk. De reiziger heeft op een traject nooit de keuze uit meer dan één spoorvervoerder. "Het hele concept van marktwerking op het spoor is absurd en niet te realiseren", zegt Janssen. "Marktwerking is er alleen bij de aanbesteding. Maar zelfs dan geldt: de provincie subsidieert een deel van de ticketprijs en betaalt het verlies als de spoorvervoerder failliet dreigt te gaan, zoals bij Veolia in 2011."

Concurrenten van NS zijn staatsbedrijven

De enige twee serieuze concurrenten van NS zijn het Duitse staatsbedrijf Arriva en het Franse staatsbedrijf Keolis. Janssen: "Ministers en Kamerleden roepen om het hardst dat Nederlandse bedrijven zoals Akzo-Nobel, KLM en Shell tegen buitenlandse overnames beschermd moeten worden. Hoe bizar is het dan, dat dit kabinet overweegt een geweldig presterend Nederlands bedrijf, nota bene in staatshanden, te slachtofferen voor buitenlandse staatsbedrijven die hier alleen maar veel geld willen verdienen om aan de Duitse en Franse staatskas af te dragen? Dat geld kan NS ook aan onze eigen staatskas afdragen en in ons spoor investeren. Daar zijn de reizigers echt mee geholpen."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,852
Diesel1,492

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen