Clicky


Weer problemen met bankieren door DDoS-aanval

Weer problemen met bankieren door DDoS-aanval
30-01-2018 19:18 | Financieel | auteur ANP

AMSTERDAM - Klanten van ING en ABN AMRO hebben dinsdagavond opnieuw moeite gehad om in te loggen via de websites en apps van de banken. Beide banken meldden aan het begin van de avond ongeveer gelijktijdig dat sprake was van een storing. ING heeft vastgesteld dat opnieuw sprake was van een zogeheten DDoS-aanval.

"Het was een kortstondige DDoS-aanval. Na ongeveer een kwartier waren alle diensten weer beschikbaar'', zegt een woordvoerster van de bank. ABN AMRO heeft zich over de oorzaak nog niet uitgelaten. Bij de bank waren betalingen met iDEAL enige tijd verstoord, meldde de website die de beschikbaarheid van deze betaalwijze continu bijhoudt. Rond 19.00 uur konden klanten van alle banken weer gewoon via iDEAL hun aankopen op internet afrekenen.

Banken en andere instellingen worden al dagen geplaagd door dit soort internetaanvallen, waarbij een server bewust wordt overbelast en een site slecht bereikbaar wordt.

Grote vraag is nog wie achter de recente reeks aan DDoS-aanvallen zit. Niet alleen commerciële instellingen hebben er last van. Maandag werd bijvoorbeeld de Belastingdienst op de korrel genomen. Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, verzekerde daarna dat de veiligheid van klantgegevens en het betalingsverkeer hier niet door in gevaar komt. Vervelend voor klanten is het wel.

Een DDoS-aanval opzetten geldt als een stuk eenvoudiger dan hacken. Er wordt niet digitaal ingebroken, maar simpelweg een veel te grote hoeveelheid internetverkeer op een site afgestuurd. Daarvoor worden vaak wel gehackte computers gebruikt, bijvoorbeeld van particulieren die hun computer vaak niet zo goed beveiligen als een bank.