Clicky


Enquête: chauffeurs willen bij Code Rood rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens

Enquête: chauffeurs willen bij Code Rood rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens
24-01-2018 14:52 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Vrachtwagenchauffeurs willen bij Code Rood een algeheel rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. Ze willen vooral ook duidelijkheid, blijkt uit de enquête die CNV Vakmensen afgelopen dagen heeft gehouden onder eigen leden.

“Het dringende advies om niet de weg op te gaan, is voor transportbedrijven te vrijblijvend. In de praktijk wordt daarmee de verantwoordelijkheid en de druk grotendeels bij de chauffeurs zelf neergelegd. Er moet voor chauffeurs meer duidelijkheid komen over hoe te handelen bij Code Rood”, zegt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen.

De enquête leverde in een paar dagen tijd 246 reacties op. Van de chauffeurs vindt 58 procent dat hun werkgever onvoldoende rekening houdt met Code Rood. Sommige transporteurs hielden hun wagens zelf uit voorzorg aan de kant, maar de meesten reden gewoon door.

Eigen inzicht

Opvallend is dat 71 procent van de chauffeurs min of meer aan hun lot zijn overgelaten of zelfs de druk voelden om vooral door te rijden. Ze kregen voor vertrek geen instructies mee en ze kregen ook tijdens Code Rood geen bericht van hun planner of werkgever. Degenen die wèl contact met hun planner of werkgever, kregen het advies om voorzichtig te doen en naar eigen inzicht te handelen.

“Het beeld uit de enquête is duidelijk: de chauffeurs moesten vooral hun eigen afweging maken”, zegt Van Rijssel. “Veel chauffeurs zijn ervaren genoeg om de situatie op de weg zelf goed in te schatten, daar gaat het niet om. Maar is het terecht dat die druk bij de chauffeurs wordt gelegd?”

Aan de kant

Uit de enquête blijkt dat 64 procent van de chauffeurs zich tijdens Code Rood zorgen heeft gemaakt over hun veiligheid en die van medeweggebruikers. Slechts 13 procent van de chauffeurs heeft de wagen aan de kant gezet. Bij de helft was dat op eigen initiatief, wat niet altijd werd gewaardeerd door de werkgever.

“Veel chauffeurs zijn uiteindelijk gewoon doorgereden, ondanks angst en zorgen over de veiligheid”, concludeert Van Rijssel. “Naast druk vanuit de planner of werkgever om vooral door te rijden, speelt daarbij ook mee dat chauffeurs bang zijn dat ze vervolgens zelf opdraaien voor die wachturen.”

Gedeeltelijk rijverbod

Veel chauffeurs (42 procent) pleiten voor een rijverbod bij Code Rood. Anderen staan daar neutraal tegenover (29 procent) of vinden een algeheel rijverbod niet nodig (28 procent). “Het waren vooral lichte en lege vrachtwagens die van de weg geblazen werden”, zegt Van Rijssel. “In de enquête hebben de chauffeurs daar een duidelijke mening over: die moeten bij Code Rood meteen van de weg af. Die boodschap moet voor iedereen duidelijk zijn, ook voor buitenlandse chauffeurs.”

Reacties van chauffeurs: “Het gevoel dat de planning je geeft is vervelend. Je bent wél verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar eigenlijk moet het werk gewoon doorgaan. Dat voelt niet echt als een echte keus.”

“Ik had graag van mijn werkgever vernomen wat hun beleid is bij Code Rood. Ik ben net in dienst en dan zet je hem niet zomaar aan de kant.”

“Je ziet bij elke storm weer hetzelfde soort wagens omvallen. Het gaat hier voornamelijk om volume-auto’s met een heel laag eigen gewicht.”

Bijlage: