Blokkendoos gaat de lucht in

Blokkendoos gaat de lucht in
22-01-2018 16:32 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Eén van de pronkstukken van het Spoorwegmuseum, de Blokkendoos, krijgt een revisie van de wielstellen. Daarvoor moet de trein van zijn wielen getakeld worden. De werkzaamheden worden op 23 en 24 januari op het museumterrein uitgevoerd door de ongevallenploeg van ProRail en kraanverhuurbedrijf WIDO.

De historische trein uit 1927 is de oudste nog rijvaardige trein van het Spoorwegmuseum. Bezoekers kunnen de werkzaamheden volgen vanaf het perron aan de overzijde op het museumterrein.

De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden al een revisie. Er bleven echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek. In de wiellagers is een vreemde niet traceerbare substantie aangetroffen die niet thuishoort in deze lagers. Om herkomst van deze substantie en mogelijke schade vast te kunnen stellen worden de draaistellen gedemonteerd, in een werkplaats onderzocht en indien noodzakelijk hersteld.

De werkzaamheden starten dinsdag 23 januari met het loskoppelen van de wielstellen. Woensdag 24 januari staat helemaal in het teken van het wisselen ervan. De firma WIDO zal met twee hijskranen de trein van zijn wielen takelen en de draaistellen op een dieplader plaatsen. Vervolgens worden er twee nooddraaistellen onder de trein geplaatst. Het werk wordt uitgevoerd door het Ongevallen team van ProRail en dient ook als oefening. De draaistellen gaan naar de firma Reuschling in Hattingen (D).

Historie Blokkendoos

De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ‘24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd. Het zijn ijzersterke en zware treinen. De bijnaam ‘Blokkendoos’ krijgen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn.

De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum heeft tot 1959 dienst gedaan. In eerste instantie werd hij ingezet op de oude lijn Amsterdam – Haarlem – Leiden – Den Haag – Rotterdam. Na de oorlog reed de trein ook op andere trajecten van NS. In 1989 kwamen twee rijvaardige blokkendoosrijtuigen in het bezit van het museum. In 1994 verwierf het museum een rijtuig derde klasse, deze is omgebouwd tot restauratierijtuig. De Blokkendoos heeft een maximumsnelheid van 100 km per uur en heeft 40 zitplaatsen 2de en 136 zitplaatsen 3de klasse.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden