Clicky


FNV Toer: Verruiming werktijden touringcarchauffeurs onacceptabel

FNV Toer: Verruiming werktijden touringcarchauffeurs onacceptabel
22-01-2018 13:25 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - In een open brief aan werkgeversvereniging KNV Busvervoer laat vakbond FNV Toer vandaag weten niet akkoord te zullen gaan met een verruiming van de werktijden voor touringcarchauffeurs. "De werkdruk is al hoog en zal hierdoor nog meer oplopen. Ook komt dit de veiligheid op de weg niet ten goede", zegt Brigitta Paas van FNV Toer.

Binnen de EU wordt hard gewerkt aan een nieuw mobiliteitspakket voor het gehele wegvervoer. De IRU (de internationale werkgeversvereniging voor het wegvervoer) wil dat daarin uitzonderingen gemaakt worden voor de touringcarsector vanwege het toeristische karakter en omdat het werk seizoensgebonden is. KNV Busvervoer heeft aangegeven de stellingname van de IRU te omarmen.

Paas: ‘Waar IRU en dus ook KNV letterlijk om vragen, is een verruiming van de werktijden. Onacceptabel, aangezien de werkdruk al hoog genoeg is. ’De landelijke staking in het streekvervoer leidde vorig week eindelijk tot een aanpak van de hoge werkdruk. Wat nu wordt voorgesteld voor de touringcarchauffeurs is dan ook echt belachelijk. Los daarvan is 42% van de huidige touringcarchauffeurs de pensioengerechtigde leeftijd al gepasseerd. De voorstellen zullen de verkeersveiligheid ook niet ten goede komen.’

Wat verandert er als de voorstellen worden aangenomen?

De rijtijden zullen gelijk blijven, maar de maximale werktijd per dag gaat van 15 naar 16 uur. Ook wordt het mogelijk 12 dagen aaneengesloten te rijden.

De huidige situatie:

De referteperiode is 14 dagen. In die 14 dagen moet een chauffeur 2 x 45 uur aaneengesloten rust genieten. 1x mag deze rust verkort worden naar 24 uur. De overige 21 uur moeten dan gekoppeld worden aan de 45 uur of mogen versleuteld worden in de 2 weken. De dagelijkse diensttijd is 2 x 15 uur en 4 x 14 uur. De dagelijkse rijtijd is 4 x 9 uur en 2 x 10 uur. Dus 6 dagen rijden dan 24 uur verkorte rust, 5 dagen rijden dan 45 + 21 uur rust.

De voorgestelde situatie:

De referteperiode is 28 dagen. In die 28 dagen moet een chauffeur 4 x 45 uur aaneengesloten rust genieten. 2x mag deze rust verkort worden naar 24 uur. De overige 21 uur moet gekoppeld worden aan de 45 uur na maximaal 3 weken. De dagelijkse dienst is 2 x 16 uur en 4 x 14 uur. De rijtijden blijven gelijk aan de oude regeling.

De volgende situatie wordt dan mogelijk: 6 dagen rijden-24 uur rust- 6 dagen rijden- 24 uur rust- 5 dagen rijden 45 uur rust- 5 dagen rijden 69 uur rust. Daarnaast de mogelijkheid om 12 dagen aaneengesloten te rijden.

Paas: "En 24 uur rust is geen kalenderdag, maar echt 24 uur. Als de chauffeur op vrijdag om 15:00 uur van zijn verkorte wekelijkse rust gaat genieten dan mag hij dus zaterdag om 15:00 uur weer gaan rijden. In het laatste voorbeeld gebaseerd op het IRU voorstel betekent dit dat een chauffeur feitelijk 17 dagen aaneengesloten achter het stuur kan zitten. Personen vervoeren. FNV Toer vindt dit onacceptabel."