Clicky


Gastcolumn: Kijken naar de toekomst

Gastcolumn: Kijken naar de toekomst
19-01-2018 15:25 | Columns | auteur Redactie [FE]

Als we disrupten al als werkwoord mogen gebruiken, kunnen we zeggen dat veel sectoren, als de hotelbranche en taxibranche, inmiddels disrupt zijn. Online aanbieders als Airbnb verving Reisbureaus. Videotheken maakten plaats voor Netflix. Vandaag zijn vastgoedmakelaars aan de beurt. Zo'n 15 procent van alle woningen wordt vandaag de dag zonder makelaar verkocht. En hoe lang hebben we nog een vastgoedadviseur of een taxateur nodig?

Het hoge tempo van verandering, met de mogelijkheden van dataplatforms en technologie als kunstmatige intelligentie, dwingen ons om kritisch te kijken naar onze huidige werkwijze. Een goed moment dus, om te zien of disruptie ook in onze sector voor kan komen.

Verander, voordat je moet veranderen

Voor de klant is in het wegtransport de afgelopen decennia niet bijzonder veel veranderd. Hoe het nu gaat, ging het 10 jaar geleden ook. Maar niet alles hoeft tot sint-juttemis te bestaan. Want we zitten in een nieuwe fase van digitale revolutie met tal van nieuwe mogelijkheden. De huidige fase gaat over de automatisering en kunstmatige intelligentie. Met andere woorden: mensenwerk vervangen voor robots.

Onze toeleveranciers ontwikkelen al aardig door. Volvo heeft zelfs al een auto zonder stuur op de planning voor 2030. Ford selecteerde in mei 2017 een nieuwe CEO om hun doelstellingen voor zelfrijdende auto’s kracht bij te zetten. Deze meneer leidde voorheen hun driverless car-programma.

Mercedes werkt aan zelfrijdende bestelwagens met daarin drones en een kleine robot om pakketten af te leveren. Begin 2020 op de markt. Toyota presenteerde vorige week zijn e-Palette concept, een elektrisch aangedreven voertuig dat zelfstandig rijdt en voor verschillende doeleinden inzetbaar is. Tijdens de Olympische Spelen van 2020 in Tokio moet deze ingezet worden.

Veranderend Nederlands landschap

In Nederland is het aantal fysieke winkels al 10 jaar aan het dalen, hoewel de volledige retailsector met 2 % per jaar stijgt. Want webwinkels groeien met ruim twintig procent per jaar. Winkelend Nederland, stapt massaal naar de Bol.com, Coolblue, of het sterk groeiende Alibaba.

Heel fijn als distributiebedrijf als je sterk bent in winkeldistributie. Maar wat heb je hier de komende jaren nog aan?

Gevaren of kansen?

Blijven zitten waar je zit is wel makkelijk en comfortabel. Maar wat te denken van nieuwe spelers die het werk van een fysieke transportplanner tot in de puntjes automatiseren? Die piepkleine bedrijfjes schaven nu op een zolderkamer lekker door aan hun propositie. En zo bouwen ze een mooie voorsprong op met data en algoritmes. Als het eenmaal begint te lopen, wordt het lastig ze weer in te halen.

Hoe het ook kan

Een mooi voorbeeld is PostNL. Zij zaten met haar postbezorging in een onwijs krimpende markt. Maar zij zagen dat er een nieuwe niche ontstond in de vorm van de pakketbezorging. En PostNL had als niemand anders het perfecte netwerk om hier op in te spelen. In een krimpende markt van brievenpost en postkaarten verzetten zij de bakens, om zich te focussen op de groei van pakketten bij e-commerce bedrijven. En vandaag floreren zij.

Pakketdiensten als UPS gaan nog een stap verder. Het werkt samen met de dronesector, door op het dak van hun elektrische bestelwagen een droneplatform te plaatsen. Zo haalde zij het nieuws door een drone van CyPhy Works te gebruiken om een pakket te bezorgen op een eiland in de buurt van Boston. UPS schat jaarlijks 50 miljoen dollar te besparen door de dagelijkse routes van chauffeurs 1,5 kilometer in te korten.

Conclusie

Het zijn allemaal ontwikkelingen en uitvindingen die ontzettend ver afstaan van de de huidige gang van zaken. Maar juist omdat ze zo ver weg staan, worden kansen en bedreigingen vaak niet gezien. Dus laten wij op tijd zijn en nadenken over de toekomst!

Wat is de rol van een bevrachtingsbedrijf over 10 jaar? Wat is de rol van een vrachtwagenchauffeur in 2025? Zeker is dat niemand het absolute antwoord heeft. Maar zekerheid is ook dat we hier serieus over moeten nadenken.

Geschreven door Orlando van Wijngen, werkzaam bij Van Wijngen International BV