Clicky


61 nieuwe Kögel opleggers voor Elflein

61 nieuwe Kögel opleggers voor Elflein
11-01-2018 17:14 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BURTENBACH - Elflein Spedition & Transport GmbH uit het Duitse Bamberg, met vestigingen in Leipzig, Oelsnitz, Hermsdorf, Bor (CZ) en Nyrany (CZ), breidt zijn wagenpark uit met 61 opleggers van Kögel. Het bedrijf gaat de nieuwe opleggers inzetten voor klanten uit uiteenlopende industriële sectoren, zoals de automotive just-in-time business, de papier- en drukkerij-industrie.

Elflein dekt de terreinen transport, voorraadbeheer (JIT/JIS), opslag, logistiek en outsourcing van transport en opslag professioneel af. Met momenteel ruim 1250 medewerkers, meer dan 475 voertuigen en een navenante opslagruimte is Elflein een bekende speler op de markt.

De keuze voor de nieuwe Kögel Euro Trailers Mega Rail en 2-assige Mega-opleggers is weloverwogen, want Elflein bespaart daarmee niet alleen op bedrijfs- en brandstofkosten, maar levert zo ook een bijdrage aan de bescherming van het milieu. De nieuwe Kögel opleggers heeft Elflein aangeschaft via Leckert Fahrzeughandel GmbH, de contractpartner van Kögel in het noorden van Beieren en het zuidelijke deel van Hessen.

Kögel Euro Trailer Mega Rail met vier extra palletplaatsen

Elke nieuwe Euro Trailer Mega Rail biedt plaats aan in totaal 37 europallets. Dat is per oplegger vier palletplaatsen meer dan met een standaard Mega-oplegger. Dit biedt Elflein ecologische en economische voordelen: tot tien procent brandstofbesparing, tot tien procent minder CO2-uitstoot en elke tiende rit wordt uitgespaard met een belading van gemiddeld 80 procent.

Op basis van de wettelijke eisen in Duitsland zijn deze verlengde opleggers uiteraard ook inzetbaar voor gecombineerd vervoer. Dankzij de in het chassis geïntegreerde grijperkanten, de zeilbescherming met grijpers en de speciale assen in de Rail-uitvoering kunnen de Euro Trailer Mega Rail-opleggers per spoor worden verladen. Uiteraard zijn de opleggers ook gecertificeerd conform DIN EN 12642 Code XL.

Voor de optimale ladingzekering zorgen standaard 15 paar sjorringen met 2.000 kg trekkracht per ring in het geperforeerde, stalen Vario-Fix-buitenframe. Op verzoek wordt de Euro Trailer Mega Rail ook uitgerust conform de Daimler-richtlijn 9.5. Daartoe behoren onder andere een palletaanslag en een versterking kopschot. Tot de verdere individualiseringsmogelijkheden behoren onder andere een roll-on-roll-off-uitrusting voor onbegeleid transport per schip en veerpont, gereedschapskisten, ledcontourverlichting en meerkamer-ledverlichting.

Kögel Mega met twee 10-tons assen

De 2-assige volumeopleggers van Kögel zijn voorzien van een versterkt chassis voor 10-tons assen en zijn ideaal voor het transport in de automobielbranche. Daarmee profiteert Elflein van een lager eigen gewicht, een rustiger rijgedrag door de langere asafstand van 1.810 millimeter en van lagere bedrijfs- en brandstofkosten. Drie op elkaar gestapelde gitterbox kunnen eenvoudig worden geladen en gelost dankzij de inwendige hoogte van drie meter en het standaard beschikbare mechanisch-hydraulische hefdak.

Dat vergroot de zijdelingse en achterste doorlaadhoogte tot meer dan drie meter. Het integrale standaarddakzeil van Kögel staat garant voor een betere handling bij geopend dak. Doorhangende banden behoren tot het verleden dankzij de in het dakzeil geïntegreerde dakbanden. Zo is het uitgesloten dat de banden blijven haken aan de lading. Natuurlijk zijn de Mega-opleggers ook gecertificeerd conform DIN EN 12642 Code XL en ze kunnen optioneel ook worden uitgerust conform de Daimler-richtlijn 9.5 voor gebruik in de automotivesector.

Tot de verdere individualiseringsmogelijkheden behoren onder andere een aslift voor de tweede as, gereedschapskisten, ledcontourverlichting, meerkamer-ledverlichting en een ladingzekeringspakket voor deelladingen.

KTL-coating: duurzame bescherming tegen corrosie

Bij de in totaal 61 Kögel opleggers is het volledige chassis van het voertuig op lange termijn beschermd tegen corrosie dankzij de Nano-Ceramic-technologie en de KTL-coating met daarbovenop een UV-deklaag.