Clicky


Studie naar positieve effecten van meer vrouwelijk personeel in transport

Studie naar positieve effecten van meer vrouwelijk personeel in transport
09-01-2018 14:05 | Transport | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Panteia, Ecorys (lead), ISI-Fraunhofer en PwC werken aan een studie voor de Europese Commissie waarin de impact van meer vrouwelijke werknemers in transport in kaart wordt gebracht.

Het doel van de studie is om de positieve effecten van een meer diverse werkomgeving bij transportbedrijven te benadrukken.

In 2015 hebben Panteia en PwC de studie ‘Analysis of the trends and prospects of jobs and working conditions in transport’ voltooid. Uit dit onderzoek bleek dat het aandeel mannelijke werknemers in alle transportsectoren groter is dan in de rest van de economie. Deze segregatie uit zich zowel horizontaal (in transportsectoren zijn relatief meer mannelijke werknemers te vinden dan in andere sectoren) en verticaal (carrièremogelijkheden voor vrouwen zijn beperkt).

Vrouwen zijn voornamelijk ondervertegenwoordigd in technische banen (bijvoorbeeld chauffeurs) en ongeveer evenredig vertegenwoordigd in kantoorbanen die goede carrièremogelijkheden bieden. Vrouwen kunnen deze carrièremogelijkheden echter niet goed benutten, doordat zij ondervertegenwoordigd zijn in topposities.

In de afgelopen jaren is er niet veel voortgang geboekt in het vergroten van het aandeel vrouwelijke werknemers in transport, ondanks dat dit een prioriteit is van diverse stakeholders in transport sectoren. Dit blijkt uit projecten als Women in Rail (Wir), Women employment in the Urban Public Transport Companies in Europe (WISE), en maatregelen door individuele transportbedrijven.

Er zijn duidelijke indicaties dat het vergroten van het aandeel vrouwelijke werknemers diverse voordelen brengt. Het belangrijkste voordeel is dat dit het potentiële arbeidsbestand vergroot en daarmee arbeidstekorten voor sommige beroepen worden verminderd. Andere voordelen zijn bijvoorbeeld een betere teamgeest, een hogere betrokkenheid van werknemers, een hoger werknemersbehoud, een hogere productiviteit en een betere veiligheid.

In deze studie identificeren we barrières voor vrouwelijke werknemers om te solliciteren voor een baan in de transport sector, barrières voor werkgevers om vrouwelijke werknemers aan te nemen, en maatregelen die werkgevers kunnen nemen om het aandeel vrouwelijke werknemers te vergoten. Verder beoordelen we de kosten en opbrengsten van deze maatregelen. Dit wordt gedaan aan de hand van case studies, waarmee we welke succesvolle maatregelen identificeren.