Clicky


Brussels Airport breekt drie records in 2017

Brussels Airport breekt drie records in 2017
09-01-2018 13:30 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Brussels Airport heeft het afgelopen jaar 24,8 miljoen passagiers ontvangen, een record in de geschiedenis van de luchthaven. Afgelopen jaar sneuvelden ook het dag- en maandrecord, beiden in de maand juli. Het vrachtvervoer sluit het jaar af met 536.000 ton vracht, het hoogste vrachtvolume in de laatste 10 jaar voor Brussels Airport.

Vracht

Het vrachtvervoer op Brussels Airport heeft het jaar 2017 afgesloten met 535.634 ton, een stijging van 8,3 procent ten opzichte van 2016 en het hoogste volume in de laatste 10 jaar.

Alle segmenten hebben het afgelopen jaar een groei gekend, maar vooral het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten kende een fors herstel ten opzichte van 2016 (+13,8 procent). Ook de express diensten kenden het afgelopen jaar een sterke groei van 9,7 procent ten opzichte van 2016 dankzij de groei van internetshoppen.

Het volvrachtsegment tekende het afgelopen jaar een licht positief cijfer op (+3,0 procent) dankzij een zeer goed eerste kwartaal en verschillende vluchten van Schiphol die naar Brussel werden verlegd omdat de Amsterdamse luchthaven tijdelijk het plafond van toegestane vliegbewegingen had bereikt. Brussels Airport heeft afgelopen jaar een toename van 18 procent van het vervoer van farmaceutische middelen gekend tegenover 2016. Deze forse stijging bevestigt de leiderspositie van Brussels Airport als transporteur van farmaceutische producten, wereldwijd bedroeg de toename immers slechts 2 procent.

De volvrachtcijfers in de drie andere kwartalen waren echter negatief ten opzichte van 2016 door de impact van de strengere Brusselse geluidsnormen. Vrachtmaatschappijen hebben Brussels Airport verlaten of hun capaciteit verminderd.

Brussels Airport kent in december 2017 een kleine terugloop van het vrachtvervoer (-2,5 procent) ten opzichte van december 2016. Vooral het volvrachtsegment neemt in de voorbije maand af (-21,1 procent), zoals in de voorbije maanden een gevolg van de strengere Brusselse geluidsnormen.

Het vrachtvervoer aan boord van passagierstoestellen is in december dit jaar dan wel weer toegenomen met 13,8 procent ten opzichte van december vorig jaar. De express diensten boekten ook positieve groeicijfers (+7,0 procent) ten opzichte van december 2016.

Vliegbewegingen

Het aantal vliegbewegingen is in 2017 met 6,3 procent toegenomen ten opzichte van 2016, een herstel van het aantal bewegingen na de aanslagen in 2016. In vergelijking met het recordjaar 2015 ligt het aantal vliegbewegingen in 2017 0,7 procent lager. Rekening houdend met een sterkere passagiersgroei (+13,6 procent tegenover 2016 en +5,6 procent tegenover 2015) dan de groei van het aantal vliegbewegingen, betekent dit een hogere bezettingsgraad op de vluchten. Gemiddeld zaten afgelopen jaar 120 passagiers per vlucht aan boord, tegenover 113 passagiers in 2016 en 2015 (+6,2 procent).

In de maand december is het aantal vliegbewegingen ten opzichte van december 2016 afgenomen met 5,1 procent als gevolg van vluchtannulaties van en naar Brussels Airport door het strenge winterweer in West-Europa. Gecombineerd met een stijging van 2,0 procent van het aantal passagiers, is de bezettingsgraad toegenomen van gemiddeld 110 passagiers per vlucht in december 2016 naar gemiddeld 120 passagiers in december 2017.

Passagiers

Brussels Airport heeft het afgelopen jaar 24.783.911 reizigers mogen verwelkomen. Dat is 13,7 procent hoger dan in 2016 (21,8 miljoen passagiers) en 5,6 procent hoger dan het vorige recordjaar 2015 (23,5 miljoen passagiers). Zowel het aantal lokaal opstappende passagiers (+15,0 procent) als het aantal transferpassagiers (+9,9 procent) zijn sterk gestegen tegenover 2016, wat de verdere ontwikkeling van Brussels Airport als hub bevestigt.

Deze positieve cijfers zijn te danken aan de groei van het netwerk aan bestemmingen vanuit Brussels Airport, de inzet van grotere toestellen op verschillende routes, betere bezettingsgraden en de sterke groei van Brussels Airlines.

Het voorbije jaar breidde het intercontinentale netwerk van Brussels Airport uit met nieuwe routes naar Shanghai van Hainan Airlines, naar Mumbai van Brussels Airlines, de terugkeer van de route naar Atlanta van Delta Air Lines en naar Teheran van Qeshm Air. Een nieuwe luchtvaartmaatschappij was ook Rwandair naar Kigali. Bestaande lange afstandsroutes kregen het voorbije jaar bijkomende capaciteit zoals de vluchten naar Dubai van Emirates 2 keer per dag en naar Bangkok van Thai Airways International, nu 5 keer per week.

De korte afstandsvluchten kenden een even succesvol 2017 dankzij de lancering van nieuwe routes zoals Salzburg van Eurowings, Fez van Air Araba Maroc, Constanta van Blue Air Chisinau van Air Moldova en Ankara van Sun Express. Ook Brussels Airlines voegde het voorbije jaar nieuwe bestemmingen toe, zoals Yerevan en Comiso, en kende een versnelde groei dankzij de overname van het aanbod van Thomas Cook Airlines. TUI fly zorgde in 2017 voor bijkomende capaciteit naar vakantiebestemmingen zowel in Europa, zoals Araxos, Volos en Braç, als daarbuiten met de herstart van vluchten naar Tunesië en Luxor.

Lagekostenluchtvaartmaatschappijen Ryanair en WOW Air zorgden respectievelijk voor bijkomende routes en capaciteit en bijkomende vluchten naar Reykjavik.

De maand juli was de meest succesvolle maand voor Brussels Airport in haar geschiedenis met meer dan 2,5 miljoen passagiers in één maand tijd. Nog nooit eerder werd die grens in één maand overschreden. Juli bracht nog meer records voor de luchthaven want die maand werd ook voor het eerst de kaap van 90.000 passagiers per dag gerond. Een nieuw dagrecord werd op 28 juli gevestigd met 94.305 passagiers.

In de maand december 2017 verwelkomde de luchthaven 1.717.855 reizigers en haalt daarmee haar hoogste passagiersaantal ooit voor de laatste maand van het jaar. Dit passagiersaantal betekent een toename van 2,0 procent ten opzichte van het aantal passagiers in december vorig jaar ondanks de vele annulaties door het winterweer in West-Europa. De groei is vooral te danken aan de groei van het verkeer op de lange afstand en de heropstart van vluchten naar Tunesië en Egypte en de groei van Brussels Airlines.