Clicky


Abonnementhouders Connexxion gedupeerd door spookkosten

Abonnementhouders Connexxion gedupeerd door spookkosten
03-01-2018 11:50 | Algemeen | auteur Redactie [MV]

OUDERKERK AAN DE AMSTEL / SCHIPHOL - "Mijn echtgenoot R. van der Donk reist dagelijks met de buslijn 300 van Connexxion naar Schiphol”, vertelt T. van der Donk, namens haar man woensdag aan Transport Online. En: "Hij heeft een abonnement maar op het gedeelte tussen busstation Amstelveen en knooppunt Schiphol-Noord wordt sinds 10 december van het afgelopen jaar telkens een bedrag afgeschreven. Inmiddels is dat al meer dan 30 euro. Wij doen veel moeite om het opgelost te krijgen, maar het gaat maar door.”

Officieel is nog onduidelijk waarom er spookbedragen in rekening worden gebracht, maar het zou om een storing gaan. “Hij heeft namens zijn werkgever KLM een CXX JaarABOSchiphol-Sternet en van zichzelf een Randstad Noord Zone Maand Abonnement. In de laatste zit waarschijnlijk het probleem. Het bedrag wat wordt afgeschreven, komt overeen met wat je betaalt met reizen op saldo indien je geen abonnement hebt voor dit gedeelte”, meldt ze.

“Het is aan de gang sinds Connexxion nieuwe bussen op dat traject inzet. Als ik de klantenservice bel, krijg ik te horen dat ik restitutieformulieren kan invullen. Dat betekent dat ik er iedere dag 2 moet doen. Ook kan ik een klacht indienen, maar daar mag Connexxion 20 werkdagen over doen.”

Door chauffeur gedwongen

“Om extra afschrijvingen te voorkomen wilde mijn man niet in- of uitchecken. Dat deed hij op tweede Kerstdag toen er gewerkt moest worden. Hij is door de chauffeur gedwongen in te checken, anders mocht hij niet mee. Die chauffeur had vriendelijker mogen doen, want het probleem is inmiddels bij velen bekend. Hij haalde echter zijn schouders op en deed het af als ‘kinderziektes'. Ik vind het schandalig, mijn man is geen klein kind, maar 50 jaar. Heeft 85 euro betaald voor het abonnement. En dan wordt hij zo benaderd”, aldus een verbolgen Van der Donk.

Ze verduidelijkt: “Reden dat hij niet wilde inchecken was, dat hij onvoldoende saldo had. Opladen lukte niet, omdat hij dat alleen in de supermarkt van het dorp kan doen en die was met kerst gesloten.”

“De situatie loopt erg op. Ik vind het een nachtmerrie. Vooral omdat wij niet weten wanneer dit stopt. Bovendien hebben wij van alles ondernomen: brieven geschreven, contact via Facebook, gebeld en zelfs pogingen gedaan om erger te voorkomen door niet in- en uit te checken.” Wat heeft het opgeleverd? Van der Donk: “Helemaal niets. Er worden nog steeds bedragen afgeschreven. Zelfs meer vanwege een prijsverhoging.”

Concreet heeft Van der Donk bij Connexxion gevraagd naar een schriftelijke toestemming om voorlopig zonder inchecken te reizen. En het bedrag te laten storten naar zijn bankrekening en niet op het abonnement te laten zetten, omdat hij daar niets aan heeft. De bus vervoerder is daar tot nu toe niet op ingegaan.

Timo: Bot behandeld

Timo heeft een vergelijkbare ervaring: “Ik heb een abonnement via de Connexxion. Voor woon-werkverkeer maak ik hier dagelijks gebruik van. Echter sinds de nieuwe dienstregeling op 10 december wordt er telkens een willekeurig bedrag bovenop mijn dure abonnementskosten afgeschreven. Zodoende lopen de bedragen op. Heeft het abonnement nog wel nut?, zou je denken."

“Na meerdere telefoongesprekken met Connexxion-medewerkers ,word ik geadviseerd om restitutieformulieren per rit in te vullen. Dit kost mij zeker zo'n 10 minuten per keer. Verder ben ik vrij bot behandeld aan de telefoon. En werd ik meer gezien als een last, heb ik het idee. Zij konden mij wel vertellen dat meerdere mensen dit probleem hebben ervaren. Goed moment om dit serieus te nemen en hier iets aan te gaan doen.”

Reactie

Connexxion-perswoordvoerder Lucas Stassen is om opheldering gevraagd. Hij heeft nog geen duidelijkheid gegeven, maar wel toegezegd de kwestie te zullen uitzoeken.