Clicky


Europees Hof eens met FNV-interpretatie rij- en rusttijden, bivakkeren in vrachtwagencabine is verboden

Europees Hof eens met FNV-interpretatie rij- en rusttijden, bivakkeren in vrachtwagencabine is verboden
20-12-2017 12:06 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM  - Vandaag, woensdag 20 december, oordeelde het Europese Hof dat het verboden is om chauffeurs hun weekendrust te laten houden in hun vrachtwagencabine. Daarmee bekrachtigt het hof de stelling van FNV en wordt nu definitief een streep gezet door het werkgevers-verdienmodel van ‘uitgebuite bivakkerende’ Oost-Europese chauffeurs.

Een vrachtwagen is een werkplek en geen plaats waar chauffeurs weken tot maanden in moeten bivakkeren. Eerder gaf de minister aan dat hij pas na een oordeel van het Europese Hof wilde gaan handhaven. In de landen om Nederland heen wordt wel gehandhaafd, waardoor Nederland het dumpings-afvoerputje van Europa is geworden. De FNV gaat er dan ook vanuit dat de minister nu snel een handhavingsinstructie uit laat gaan naar de inspectie.

Handhaving van de bestaande regels

Edwin Atema: "Als het gaat om de handhaving van deze bepaling uit de rij- en rusttijdenwetgeving, dan zien we dat alle argumenten uit de kast zijn gehaald om maar vooral niet te hoeven te handhaven. Wij hebben met onze chauffeurs de juridische en praktische drogredenen keer op keer kunnen weerleggen en pleiten al jarenlang voor effectieve en afschrikwekkende handhaving van bestaande wet- en regelgeving. De uitspraak van vandaag is niet alleen een stap in de handhaving van regels maar ook een duidelijk signaal naar opdrachtgevers die gebruik maken van bedrijven die er dit soort praktijken op nahouden."

Het Hof heeft besloten dat de wetgever van de EU vrachtwagenchauffeurs wilde toestaan om de verkorte wekelijkse rusttijden in het voertuig door te brengen, maar dit bij de normale wekelijkse rusttijden wilde verbieden. Het Hof voegt hieraan toe dat het hoofddoel van de verordening is de arbeidsomstandigheden van werknemers in de wegvervoerssector en de verkeersveiligheid in het algemeen te verbeteren. De wetgever wilde dus dat bestuurders hun normale wekelijkse rusttijden kunnen doorbrengen op een plaats met passende en geschikte accommodatie.

Een vrachtwagencabine is geen geschikte plaats voor langere rustperioden dan de dagelijkse rusttijden en de verkorte wekelijkse rusttijden. Het Hof stelt dat als de normale wekelijkse rusttijden in het voertuig mogen worden doorgebracht, dit zou betekenen dat bestuurders al hun rusttijden in de cabine van hun voertuig zouden kunnen doorbrengen. Dat druist in tegen de doelstelling van de verordening om de arbeidsomstandigheden van bestuurders te verbeteren.

De aanpassing van de rij- en rusttijdenwetgeving is op dit moment ook onderdeel van het Europese mobiliteitspakket. De Europese Commissie stelt daarin voor de rij- en rusttijden zo aan te passen, dat chauffeurs langer in hun cabines mogen bivakkeren. Met de argumenten van het hof in de uitspraak van vandaag dat dat slecht is voor de verkeersveiligheid, krijgt de Europese Commissie een veeg uit de pan, stelt de FNV.

Rechtszaak en kamermoties

Rij- en rusttijdenwetgeving is er om een chauffeurs te beschermen tegen zijn of haar werkgever, concurrentievervalsing tegen te gaan en de verkeersveiligheid te bevorderen. In 2014 deed FNV een formeel verzoek tot handhaving. Het onderwerp is meermaals besproken in de Tweede Kamer.

In 2016 werd een kamerbrede motie aangenomen die de minister opdroeg te gaan handhaven. In februari van dit jaar won FNV een rechtszaak tegen transportbedrijf Brinkman Trans Holland die haar chauffeurs uit Oekraïne en Moldavië maanden liet bivakkeren in hun cabines.