Clicky


Logistiek in de knel door online decemberrecord

Logistiek in de knel door online decemberrecord
20-12-2017 06:00 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - De consument shopt zowel offline als online. De internetverkopen van winkeliers liggen in december 2017 naar schatting maar liefst 63 procent hoger dan drie jaar geleden. Dit is een nieuw record van meer dan één miljard euro. Hierbij zijn de cijfers van retailers met een beperkte online omzet bovendien niet opgeteld. Zij rapporteren deze omzet niet afzonderlijk. ABN AMRO verwacht dat de internetomzet van retailers in deze maand 31 procent hoger ligt dan in een gemiddelde andere maand van het jaar.

Topdrukte zorgt voor te laat bezorgde bestellingen

Terwijl de online winkelverkopen in december een piek bereiken, zitten pakketvervoerders aan het maximum van hun capaciteit. Bij honderdduizenden consumenten wordt elk jaar hun pakket te laat bezorgd. Vorig jaar waren dit in december bijna 400.000 consumenten. Verdergaande automatisering in de magazijnen van logistieke dienstverleners, waarbij robots een centrale rol spelen, is volgens ABN AMRO nodig om de stroom aan orders tijdens de piekperiode in december te kunnen verwerken.

Flexibiliteit in personeel is ook van belang. Als pakketbezorgers hier niet op inspelen, neemt het risico op te laat bezorgde bestellingen toe. Voor het uitbreiden van de capaciteit is extra personeel nodig. Op dit moment geeft echter ruim 27 procent van de ondervraagde wegvervoerders aan dat zij last hebben van een tekort aan geschikte arbeidskrachten.

Robots helpen bij snelle verwerking online bestellingen

De explosieve stijging van het aantal online orders in december vraagt om creatieve oplossingen, benadrukt ABN AMRO. “De consument blijft omnichannel kopen. Daarbij blijft de fysieke winkel weliswaar het primaire verkoopkanaal, maar groeit online hard. We verwachten een groei van 16 procent van de internetomzet van retailers in 2018.

Het is belangrijk dat de retailer, logistiek dienstverlener en transporteur anticiperen op een nieuwe piek in december”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail van ABN AMRO.

“In distributiecentra kunnen robots een centrale rol spelen bij het verzamelen en verwerken van bestellingen. Daarnaast ontkomen transporteurs er in de steeds drukkere decembermaand niet aan om hun capaciteit te vergroten. Dit kan door het uitbreiden van bezorgtijden en door nieuwe vormen van transport, zoals fietskoeriers, te introduceren. Ook zou het vervoer meer geclusterd kunnen worden zodat de busjes niet halfleeg rondrijden”, zegt Madeline Buijs, Sector Econoom Transport & Logistiek van ABN AMRO.

Op het moment dat de consument het risico te groot acht dat een pakketje niet op tijd wordt bezorgd, stagneert de online groei. Dit is ook voor de transporteur geen goede ontwikkeling.