TLN: 'Bericht FNV over ‘langere rijtijden’ chauffeurs klopt niet'

TLN: 'Bericht FNV over ‘langere rijtijden’ chauffeurs klopt niet'

ZOETERMEER - In een persbericht van FNV van vanmorgen beweert vakbond FNV, volgens Transport en Logistiek Nederland(TLN), ten onrechte dat vrachtwagenchauffeurs volgens plannen van de Europese Commissie langere rijtijden zouden krijgen, tot wel 15 uur per dag. "Dat klopt niet: de plannen laten de rijtijden ongemoeid", aldus woordvoerder Quinten Snijders tegenover de redactie van Transport Online.

"De maximale rijtijd per dag is 9 uur. Twee keer per week mag dat 10 uur zijn. Per 2 weken bedraagt de gemiddelde rijtijd 45 uur. De voorstellen uit het Mobility Package van de Europese Commissie brengen daar geen verandering in. De stelling in het artikel, dat oververmoeide bestuurders voor onveilige situaties op de weg gaan zorgen, is dus onjuist."

"De vakbond stelt daarnaast dat chauffeurs volgens de Europese plannen drie keer 6 dagen achter elkaar mogen rijden met 24 uur rust per 6 dagen. Ook dat klopt niet. In de plannen van de Commissie mogen chauffeurs maximaal 2 weken rijden met 24 uur rust per week. De week erna zijn ze verplicht een lange weekendrust te nemen, van 45 uur. Alle korter dan 45 uur genoten rust moet overigens gecompenseerd worden", aldus Snijders.

"Het stoort TLN dat de vakbond nu de suggestie wekt dat er onveilige situaties ontstaan, op basis van onjuiste informatie."

"De Europese Commissie legde met haar ‘Mobility Package’ een maatregelenpakket op tafel dat de Europese transportsector eerlijker en socialer moet maken. In dat pakket zitten onder meer regels voor de rij- en rusttijden. TLN pleit in Brussel voor duidelijker en werkbare regels die binnen Europa op dezelfde wijze worden gehandhaafd", besluit TLN.

Naast vakbond FNV waarschuwden ook het ETF (European Transport Workers Federation), andere Europese vakbonden en ook meerdere Europarlementariërs voor het Mobiliteits pakket en met name de rij- en rusttijden. 

Volgens de ETF zal er onder meer een vermindering van de totale wekelijkse rusttijd over een periode van drie of vier opeenvolgende weken worden doorgevoerd en zal er een toename van rijtijd worden doorgevoerd. De ETF zei hier eerder over: "Al deze maatregelen zijn pogingen om de kwaliteit van het werk van de chauffeur, de verkeersveiligheid en van de passagiers te verzwakken."

Ook Agnes Jongerius en Dennis de Jong lieten eerder al weten zich zorgen te maken over het Mobiliteits pakket. 

“Als deze plannen doorgaan komen de lonen van chauffeurs nog verder onder druk te staan en kunnen Oost-Europese chauffeurs nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet. Dat is onacceptabel voor iedereen die gelooft in een eerlijk arbeidsmarkt en eerlijke concurrentie”, aldus Agnes Jongerius (PvdA).

"Het zogenaamde 'Road Package' van de Europese Commissie zou arbeidsomstandigheden voor chauffeurs moeten waarborgen en verbeteren, maar daar lijkt weinig van terecht te komen. Op het gebied van rij- en rusttijden lijkt het erop dat de situatie voor vracht- en tourchauffeurs zal verslechteren, met kortere rusttijden en meer nachten in de cabine."


FNV: implementatie Mobility Package afgeschoten in Europarlement

missing-image AMSTERDAM - De FNV is positief over het besluit van het Europarlement om de implementatie van het zogenoemde Mobility Package een halt toe te roepen. De nieuwe voorstellen, nota bene gedaan door de Nederlander Wim van der Camp, zo...

Sociale partners: 'voorkom oneerlijke concurrentie voor Nederlands transport'

missing-image UTRECHT - De Europese Commissie wil met het Mobility Package de Europese transportsector eerlijker, transparanter en socialer maken. Met de huidige voorstellen gebeurt in grote mate het tegenovergestelde. Transport en Logisti...

Sector start nieuwe wervingscampagne voor vrachtwagenchauffeurs

missing-image ZOETERMEER - Het aantal werknemers in de transportsector stijgt nu vijftien kwartalen op rij tot een recordhoogte van 148.621 werknemers. De piek voor instroom ligt op 20 jaar en voor uitstroom op 66 jaar. Dit blijkt uit de n...

FNV wil doorbetaling toeslagen tijdens vakantie of verlof

missing-image AMSTERDAM - FNV Transport & Logistiek eist de doorbetaling van onregelmatigheids- en overwerktoeslagen tijdens vakantie of verlof. "Overleg met de werkgevers (TLN) heeft helaas niets opgeleverd. In een laatste poging een ...

Europees Hof eens met FNV-interpretatie rij- en rusttijden, bivakkeren in vrachtwagencabine is verboden

missing-image AMSTERDAM  - Vandaag, woensdag 20 december, oordeelde het Europese Hof dat het verboden is om chauffeurs hun weekendrust te laten houden in hun vrachtwagencabine. Daarmee bekrachtigt het hof de stelling van FNV en wordt nu de...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!