VIL onderzoekt meerwaarde van draagbare robotpakken voor logistieke medewerkers

VIL onderzoekt meerwaarde van draagbare robotpakken voor logistieke medewerkers

BERCHEM(B) - Exoskeletons of wearables geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. VIL gaat op zoek naar de mogelijke toepassingen van deze technologie in de logistieke sector. Het project ‘Exoskeletons for Logistics’ startte op 12 december 2017 in samenwerking met twaalf bedrijven.

Exoskeletons of wearables zijn draagbare robotpakken die het menselijk lichaam een boost geven. Naast een medisch hulpmiddel bij revalidaties, kan deze technologie ook in een werkomgeving voor ondersteuning zorgen. Tegenwoordig worden ze in de industrie reeds gebruikt voor het hanteren van zware gereedschappen.

Betere ergonomie dankzij skeletpakken

Ook in de logistiek kan deze technologie een interessant hulpmiddel zijn. Manuele handelingen zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen kunnen fysiek minder belastend zijn door het gebruik van exoskeletons. Oudere operatoren kunnen hierdoor langer hun job blijven uitoefenen.

Exoskeletons zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds zijn er de passieve exoskeletons, die de menselijke kracht herverdelen waardoor het lichaam minder zwaar belast wordt, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten. De actieve exoskeletons anderzijds zijn motorisch aangedreven en maken gebruik van extra energie van buitenaf. VIL zal beide types uittesten in de praktijk.

Gezondere, productievere medewerkers

“We willen ervaring opdoen met een exoskelet dat de kracht van de medewerker ondersteunt”, vertelt Roeland Motmans van deelnemende bedrijf Colruyt Group. “Binnen Colruyt Group hebben we nog veel fysiek werk. Doelstelling is ziekteverzuim te verminderen of te verkorten. Een eerste insteek is vanuit re-integratie. Mensen die langdurig zijn uitgevallen omwille van de rug of schouders kunnen mogelijk sneller het werk hervatten mits de tijdelijke ondersteuning van een exoskelet. Een tweede insteek is te kijken naar fysieke werkposten, waar verbeteringen niet evident zijn. Een exoskelet kan dan mogelijk preventief ingezet worden, wanneer andere maatregelen niet lukken.”

VIL zal in het project de verschillende types exoskeletons en hun kostprijs in kaart brengen. Bovendien wordt onderzocht bij welke taken van een logistieke medewerker exoskeletons hulp kunnen bieden. De praktijktesten zullen uitwijzen in welke mate deze pakken ergonomisch ondersteunend zijn en of het gebruik ervan leidt tot meer productiviteit. De medische validatie en de conformiteit met het arbeidsrecht worden in dit project mee opgenomen.

Deelnemers: Atlas Copco, bpost, Colruyt, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Limburg.Net, Oesterbank en Sorbat.


Van Wanrooy Transport breidt wagenpark uit

missing-image OOSTERHOUT - Van Wanrooy Transport uit Oosterhout timmert flink aan de weg in België: Vanwege een forse groei van haar palletdistributie in België heeft Van Wanrooy uit Oosterhout voor haar dochterbedrijf Vil Wegtrans...

VIL gaat andere taken voor chauffeur zelfrijdende vrachtwagen onderzoeken

missing-image BERCHEM(B) - Het Vlaams Instituut voor Logistiek(VIL) gaat in het project V.A.T. onderzoeken welke (administratieve of andere) taken met toegevoegde waarde kunnen worden uitgevoerd door een chauffeur van een zelfrijdende vrac...

Betonblokken beschermen 22 Belgische stations

missing-image BRUSSEL - Bij de ingangen van 22 grotere treinstations in België worden voorlopig betonblokken geplaatst. De voorzorgsmaatregel moet voorkomen dat een voertuig een station kan binnenrijden. Er is geen specifieke aanleiding vo...

Onderzoek DHL: 95 procent van bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain niet optimaal

missing-image EINDHOVEN - Digitalisering transformeert de supply chain volledig. De revolutie door nieuwe technologieën, zoals de nieuwe generatie robotica, kunstmatige intelligentie, zelfrijdende voertuigen, blockchain, big data-analyses ...

TNO: spoorvervoer niet altijd zo schoon als gedacht

missing-image DEN HAAG - Vrachttransport over het spoor blijkt in de praktijk op een aantal aspecten minder schoon en zuinig dan gedacht. Diesellocomotieven die, bijvoorbeeld in de haven, worden ingezet om te rangeren, draaien in de praktijk me...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!