Clicky


Zeeland Seaports en Haven Gent fuseren tot North Sea Port

Zeeland Seaports en Haven Gent fuseren tot North Sea Port
08-12-2017 17:25 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

GENT/VLISSINGEN - Op vrijdag 8 december is de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent getekend. Alle acht aandeelhouders van beide havens stemden tijdens de afgelopen weken in met de fusie. De ondertekening vond plaats op een schip dat symbolisch vanuit Gent over de Nederlandse grens richting Terneuzen voer. De naam van de grensoverschrijdende fusiehaven wordt North Sea Port. Deze fusiehaven staat voor het 60-kilometer-lange grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen, Borsele en Terneuzen in Nederland tot Gent in België. 

Bij de ondertekening was een groot aantal hoogwaardigheidsbekleders aanwezig, waaronder de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois, de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen en de aandeelhouders, bestuurders, klanten, relaties en medewerkers van beide havens.

Alle aandeelhouders stemmen in met fusie

Van september tot december gaven de acht aandeelhouders goedkeuring aan de fusieovereenkomst. Langs Vlaamse zijde zijn dat Stad Gent en de gemeenten Evergem, Zelzate en de provincie Oost-Vlaanderen. Aan Nederlandse kant de provincie Zeeland en de gemeenten Borssele, Terneuzen en Vlissingen.

North Sea Port: Together. Smarter.

Direct na ondertekening van de fusieovereenkomst werd de naam van de haven bekendgemaakt: North Sea Port. Er is gekozen voor een nieuwe naam die vernieuwing en ambitie uitdrukt, met een tikkeltje bravoure. Met ‘North Sea Port’ wordt er immers verder gegaan dan het voormalige ‘Gent’ en ‘Zeeland’. De naam is bewust internationaal en geeft het nieuwe havenbedrijf en havengebied een unieke plaats in het hart van Europa.

De toevoeging Together. Smarter. benadrukt enerzijds het belang van hechte samenwerking met en tussen klanten, partners en stakeholders en anderzijds de focus op innovatie en slimmer werken.

Maatschappelijke zetel in Nederland, Havenhuis als internationaal uithangbord in Gent.

Begin 2018 wordt de Europese naamloze vennootschap opgericht als holding van de twee dochterbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. Hiervoor zal onder meer een toezichthoudend orgaan worden geïnstalleerd. Verder komt er een aandeelhouderscommissie met alle verkozenen van de gemeenteraden, raden en staten en provincieraden – de aandeelhouders. Daarnaast wordt er werk gemaakt van structureel en bilateraal overleg met de aandeelhouders. Voor de holding wordt er ook een medezeggenschapsorgaan ingericht. Met het behoud van kantoren op diverse locaties en de inrichting van een bedrijfsadviesorgaan worden de door de bedrijven zo gewaardeerde ‘korte lijntjes’ gegarandeerd.

De holding wordt gevestigd in Sas van Gent, in het midden van het havengebied net op de grens van Nederland en België. Het toekomstige Havenhuis in Gent – het Huis van de Vrije Schippers op de Graslei – zal fungeren als internationaal uithangbord.

In de Europese Top 10

North Sea Port positioneert zich meteen in de Europese Top van zeehavens: ze is de nummer drie in toegevoegde waarde en de nummer tien in goederenoverslag. Tegen 2022 wil North Sea Port een vooraanstaand merk in de internationale havenwereld zijn. Het wil tegen dan de toegevoegde waarde met 10% laten groeien, de overslag via zeevaart laten toenemen tot 70 miljoen ton (nu 62 miljoen ton) en die via binnenvaart tot 60 miljoen ton (nu 55 miljoen ton). Er wordt verwacht dat de werkgelegenheid toeneemt tot 100.000 arbeidsplaatsen (direct en indirect, nu afgerond 97.000). North Sea Port beschikt over haast 1.000 hectare uitgeefbare gronden.

Voordelen voor bedrijven 

North Sea Port biedt mogelijkheden - door efficiëntie, schaalvoordelen en het vermijden van overlappende activiteiten - om de operationele kosten te drukken. Deze besparingen kunnen ook voor de bedrijven voordelen opleveren zoals lagere tarieven of minder stijging van tarieven. Daarnaast ontstaat door de grotere schaal een betere kans op bundeling van ladingstromen.