Varkens in Nood eist actie tegen sjoemelende veetransporteurs

Varkens in Nood eist actie tegen sjoemelende veetransporteurs
29-09-2008 10:26 | Transport | auteur de redactie
Varkens in Nood vraagt het ministerie van Landbouw om een onderzoek naar veetransporteurs Vaex en Roke Trading. Nadat Vaex vorige maand in Oostenrijk voor de zoveelste keer werd betrapt op een zware overtreding, is eindelijk de vergunning van het beruchte bedrijf uit het Brabantse Reek ingetrokken. Dat gebeurde na een aangifte van Varkens in Nood en een strafrechtelijk onderzoek door de AID. De wagens rijden nu echter gewoon verder met de vergunning van collega veetransporteur Roke Trading uit Uden.

Dat blijkt uit verschillende betrouwbare bronnen die Varkens in Nood hierover hebben getipt. Het gaat om zes bronnen uit de wereld van veetransporteurs, handelaren en meerdere overheidsinstanties.

Toen in augustus een vrachtwagen van Vaex in Oostenrijk van de weg werd gehaald, bleken er 1850 biggen aan boord te zijn, ruim twee keer zoveel als de 900 die mee hadden gemogen. Hierdoor waren veel biggen bekneld geraakt, konden sommigen niet meer overeind komen en was het voor velen onmogelijk om bij het drinkwater te komen. Daarbij waren de dieren volgens een Oostenrijkse dierenarts te jong om vervoerd te mogen worden en bleken ze verwaarloosd.

Het verbaast Varkens in Nood dat een dierenarts van de VWA deze overduidelijke en ernstige gebreken door de vingers heeft gezien. Varkens in Nood vindt dat deze arts geschorst moet worden als vertegenwoordiger van de VWA. Hij had deze vrachtwagen namelijk nooit mogen laten vertrekken. De Voedsel en Waren Autoriteit is verantwoordelijk voor het verstrekken van exportvergunningen

Dit is de tweede keer in korte tijd dat blijkt dat een keuringsarts van de VWA zijn werk niet goed uitvoert. Eerder deze maand gaf de minister van Landbouw nog toe dat een andere dierenarts die voor de VWA keurde zijn werk niet goed had uitgevoerd. Ze zegde toe dat deze dierenarts niet meer voor dit werk wordt ingezet. Eerder dit jaar bleek al uit uitgelekte documenten van de VWA dat ze er door interne problemen niet in slaagt op dierenwelzijn toe te zien.

Het is ook niet de eerste keer dat Vaex wordt betrapt. Het bedrijf heeft inmiddels een lange lijst van flinke overtredingen op zijn naam staan, waarvan dankzij inspecties, tips en speurwerk in dossiers overigens maar een deel bij Varkens in Nood bekend is (een overzicht is hieronder te vinden).

Het is een goede zaak dat de vergunning van Vaex is ingetrokken, maar het is de vraag of de overheid kan optreden tegen het omkatten van de vergunning. De vestiging die Vaex in het Duitse Ahaus heeft valt bijvoorbeeld niet onder de Nederlandse regels. Daarom wil Varkens in Nood dat de Minister van Landbouw contact opneemt met haar collega's in het buitenland om ook het omkatten naar buitenlandse vestigingen tegen te gaan.

Het Luxemburgse ministerie van Landbouw heeft meerdere malen bij het Nederlandse ministerie van Landbouw geklaagd over Vaex, onder meer in 2007 toen Vaex in korte tijd driemaal werd geverbaliseerd. Dat blijkt uit documenten die in het bezit van Varkens in Nood zijn. Ook vanuit de Italiaanse regering is geklaagd omdat Vaex daar bij herhaling is betrapt op overtredingen. (Zie hiervoor ook het overzicht hieronder).

Naar aanleiding van deze bevindingen zal SP-Kamerlid Krista van Velzen vragen stellen aan minister van landbouw Gerda Verburg en maatregelen eisen. De SP vindt het onacceptabel dat deze notoire overtreder gewoon doorrijdt met een andere vergunning.

Overtredingen van Vaex:
augustus 2008, Wenen - Oostenrijk: transport met speenbiggen onderweg naar Hongarije door politie van de weg gehaald; 1850 biggen waar 900 waren toegestaan, onvoldoende mogelijkheid tot drinken, de biggen waren te jong om vervoerd te mogen worden, er was sprake van verwaarlozing van de dieren

december 2007, Oostenrijk: een Vaex transport met varkens onderweg van Nederland naar Zuid-Italië is overbeladen, er is geen water beschikbaar (terwijl dat wel verplicht is), de reistijd is te lang, het reisplan is niet juist ingevuld waardoor het niet duidelijk is of en wanneer de dieren de verplichte rusttijd krijgen. Bovendien werd er bij te lage temperatuur gereden. Vaex werd in een week tijd twee keer beboet door de Oostenrijkse politie.

augustus 2007: VAEX varkenstransport van Nederland naar Roemenië. Transportduur ruim 37 uur (dit mag niet meer dan 24 uur zijn), geen water aan boord, één dood varken bij aankomst

mei 2007: Tijdens een transport van Vaex naar Italië overlijden 192 biggen. Dit is begin mei door de Italiaanse autoriteiten aan de Nederlandse overheid gerapporteerd.

april 2007: Varkenstransport van Vaex van Denemarken naar Italië, een reis van ruim 61 uur. De varkens kregen slechts een rustpauze van 12 uur, in plaats van de wettelijk verplichte 24 uur. Het transportplan was vervalst.

februari 2007: tijdens een Vaex transport van 38 ezels van Roemenië naar Engeland wordt geen rust gehouden. Er is geen reisplan aanwezig.

februari 2007: een Vaex transport van 950 biggen van ongeveer 10 weken oud van België naar Italië is zwaar overbeladen en er is geen water aanwezig.

juli 2006: 450 mestvarkens worden vervoerd van Nederland naar Slowakije. Het Vaex transport is overbeladen en er is geen water aan boord. Het reisplan is onvolledig.

september 2005: Vaex krijgt voor een varkenstransport naar Italië een procesverbaal vanwege het overschrijden van de reistijd.

augustus 2005: Tijdens dit Vaex transport met varkens van Nederland naar Italië zijn in totaal 40 biggen overleden. De vrachtwagen was overbeladen, er was geen water aan boord en er werd geen rustpauze gehouden.
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier