Binnenvaartschepen langer in de vaart

Binnenvaartschepen langer in de vaart

DEN HAAG - Enkele duizenden binnenvaartschepen kunnen door een voorstel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat langer in de vaart blijven. Het voorstel om de binnenvaartsector tegemoet te komen in een versoepeling van de geluidseisen voor oudere schepen, is aangenomen door de bevoegde internationale autoriteit. Dit betekent dat oudere binnenvaartschepen vanaf 1 januari 2020 niet onverkort aan de dan geldende geluidseisen hoeven te voldoen. Bij ongewijzigde regelgeving zouden deze schepen vrijwel zeker uit de vaart moeten worden genomen wegens het niet halen van de wettelijke geluidsnormen.

Schepen gebouwd op 1 april 1976 of eerder profiteren van de versoepeling, die in 2020 ingaat. Nederland heeft zich in de bevoegde werkgroep van het Europees Comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart, CESNI, hard gemaakt voor de versoepeling van eisen. Vanuit de EU en de lidstaten wordt in wet- en regelgeving naar de technische standaarden van CESNI verwezen.

Nieuwe meetmethode

Als vanaf 2020 schepen met een bouwdatum van vóór 1 april 1976 de verplichte geluidsmetingen voor het eerst ondergaan, zullen zij volgens een nieuwe methode worden gemeten. Geluid wordt dan niet bij 95 procent van het motorvermogen gemeten, maar bij een gewogen gemiddelde van verschillende toerentallen. Dit sluit beter aan bij hoe een schip in de praktijk gebruikmaakt van de motor, en levert lagere meetwaarden op.

Redelijke eisen

Worden na 2020 overschrijdingen gemeten, dan dient de scheepseigenaar te doen wat redelijkerwijs van hem mag worden verwacht om het geluid verder terug te dringen. Heeft hij dat gedaan, dan worden overschrijdingen toegestaan tot maximaal 5 dB(A) in woonruimten en 10 dB(A) in slaapruimten. De komende tijd zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenspraak met de ILT, de keuringsinstanties en de internationale brancheorganisaties een voorstel doen over wat redelijke eisen zijn.

Het Nederlands voorstel wordt naar verwachting in april 2018 officieel bekrachtigd.


Zeehavenpolitie en ILT bemiddelen bij uitbuiting op binnenvaartschip [+foto's]

missing-image ROTTERDAM - Deze week kreeg de Zeehavenpolitie melding van uitbuting op een binnenvaartschip.  Volgens de zeehavenpolitie was er in dit geval sprake van onredelijke eisen om een contract te mogen beëindigen, geen sala...

Toezegging handhaving weekendrust door Schultz

missing-image DEN HAAG - Middels een brief heeft de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, de Kamer geïnformeerd over het handhavingsbeleid met betrekking tot het doorbrengen van de wekelijkse rusttijd...

Personen te water na aanvaring twee binnenvaartschepen [+foto's]

missing-image 'S-GRAVENDEEL - [update 19:32 uur] Op de Dordtsche Kil bij 's-Gravendeel zijn zaterdag twee binnenvaartschepen op elkaar gebotst, een lege tanker en een schip dat kunstmest vervoerde. Na de aanvaring is het schip met kunst...

Strengere regels motorrijtuigenverzekeringen in EU

missing-image BRUSSEL - De regels voor motorrijtuigenverzekeringen in de EU worden als het aan Brussel ligt verscherpt. De Europese Commissie stelt nieuwe maatregelen voor zodat slachtoffers van een auto- of motorongeluk 'snel en volle...

'Omzet webwinkels EU naar 1,5 miljard euro'

missing-image DEN HAAG - Nederlanders hebben afgelopen jaar voor 1,5 miljard euro aan spullen gekocht bij webwinkels uit andere EU-landen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat zich baseert op de btw-aangif...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!