Clicky


Nieuwe Volvo FMX 8x8

Nieuwe Volvo FMX 8x8
04-12-2017 11:10 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BEESD - Volvo Trucks kan nu een Volvo FMX 8x8 met een GVW van 44,5 ton leveren. Het voertuig heeft een uitstekende gewichtsverdeling door de asopstelling met een vooras en drie achterassen. Door de kruipversnellingen en de drie hydraulisch geveerde achterassen beschikt de truck over een goede terreinvaardigheid.

De Volvo FMX 8x8 C-Ride komt als 6x6 af fabriek waarna hij bij Terberg Techniek wordt omgebouwd tot een 8x8 met een 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt net als de laatste as elektrisch-hydraulisch gestuurd. De aangedreven vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van waterpasdwarsregeling.

Het GVW van de Volvo FMX 8x8 bedraagt 44,5 ton. Het netto laadvermogen bedraagt 25.600 kg. Opvallend is de grote bodemvrijheid en de wijze waarop allerlei kwetsbare zaken zijn weggebouwd aan de onderkant wat resulteert in een imposante terreinvaardigheid.

Volvo FMX 8x8 is een op de Nederlandse markt geoptimaliseerd concept. Door de tridem asopstelling kunnen we een betere gewichtsverdeling realiseren. Bovendien bevordert deze asopstelling de wendbaarheid en beperkt de wringing in bochten. Dit zorgt voor uitstekende rijeigenschappen voor een truck die vaak over bouwterreinen met moeilijk toegankelijke ondergronden rijdt”, verklaart Imre Lörinc, verantwoordelijk voor het construction segment bij Volvo Trucks Nederland.

I-Shift met kruipversnellingen

Bijzonder is verder dat de Volvo FMX 8x8 geen conventionele tussenbak heeft, maar over een eenvoudige verdeelbak beschikt. Dat kan doordat er gebruik gemaakt wordt van de I-Shift met kruipversnellingen met een overbrenginsverhouding van 32:1. “De kruipversnellingen maken het voertuig niet alleen sterker, maar het scheelt ook gewicht omdat een lage gearing niet nodig is. De uitvoering heeft een extra lage kruipversnelling vooruit en kruipversnellingen achteruit. Hierdoor is het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen zoals in de bouw”, vervolgt Imre Lörinc.

De Volvo FMX 8x8 is voorzien van speciale ‘construction’ software voor in het terrein. Daarnaast beschikt het voertuig over Automatic Traction Control wat ervoor zorgt dat de voorwielaandrijving automatisch wordt geactiveerd indien er slip wordt geconstateerd.

De productie start begin 2018 en de verwachting is dat de eerste trucks tegen het einde van het eerste kwartaal leverbaar zijn.