Clicky


Na bijna 45 jaar gaat chauffeur Eef Jansen van zijn pensioen genieten

Na bijna 45 jaar gaat chauffeur Eef Jansen van zijn pensioen genieten
01-12-2017 18:55 | Transport | auteur Redactie [MV]

HUISSEN - Het is vrijdagochtend als vrachtwagenchauffeur Eef Jansen zijn allerlaatste rit rijdt van het Duitse München naar het Gelderse Huissen vlakbij Arnhem. Het sneeuwt, maar dat is hij in de bijna 45 jaar op de weg met de vrachtwagen wel gewend. Zijn werktijd zit er bijna op en het pensioen nadert.

Later heeft hij bij zijn werkgever ITM Maters BV, aan de Polseweg 11 in zijn woonplaats zijn wagen leeggehaald. “Toen ik mijn spulletjes eruit haalde kreeg ik een wee gevoel. Een ander ging er meteen mee rijden”, vertelt hij ’s avonds aan Transport Online.

Hij is een trouwe bezoeker van Transport Online en leest graag de artikelen. Dat hij nu zelf onderwerp van een bericht is, blijkt een blije verrassing voor de vrachtwagenchauffeur die nu van zijn pensioen wil gaan genieten. Ondertussen vertelt hij openhartig over zijn leven als chauffeur.

“Ik denk nu soms dat het niet waar is dat ik met pensioen ga, het is moeilijk te bevatten. Het is een beetje vreemd, een dubbel gevoel. Aan de andere kant ook leuk.” Is hij aan pensioen toe? Jansen: “Ik ben inmiddels 65 jaar. Nu ik ouder ben geworden, vraag ik mij af of ik 5 jaar erbij nog zou volhouden. Bovendien heb ik een stuk land met een kasje erop. Daar ben ik graag bezig. Heb kleinkinderen waarvan ik wil genieten. Ik ben zowat 45 jaar van huis geweest, dus voorlopig blijf ik even daar”, klinkt het.

“Er zijn thuis dingen blijven liggen die ik nu eerst wil gaan doen. En mijn dochter heeft een nieuw huis. Haar ga ik helpen met klussen.”

Geheim

Wat is zijn geheim om het 45 jaar bij een baas uit te houden? “Er is altijd wel wat, net als in een huwelijk. Het is een kwestie van geven en nemen van elkaar. Dan komt het altijd goed. Mijn salaris was okay, het geld kwam netjes op tijd en ik beschikte over prima materieel.”

“Ik wilde als kind al vrachtwagenchauffeur worden. Ik zat met kleine vrachtwagens te spelen. Mijn hobby is mijn beroep geworden. Na school heb ik tot het halen van mijn rijbewijs in de bloemen gewerkt.” Maar daarna met de vrachtwagen de weg op. “Altijd heb ik internationaal gereden. Eerst containers toen met een dieplader zwaar en breed transport en de laatste 15 jaar ’s nachts koeltransport met groente en fruit. Dat vond ik het leukste.”

“Het voordeel van ’s nachts werken is dat er dan geen files zijn. Ik vond het nooit een probleem om dan te rijden. Soms was ik bijvoorbeeld een week van huis, dan weer 2 dagen. Vooral in Duitsland.”

Een pluim

Heeft hij door het internationale werk het een en ander gemist in het gezinsleven? Jansen: “Ja, ik zeg altijd: Ik geniet nu meer van mijn kleinkinderen dan dat ik voorheen van mijn eigen kinderen kon genieten. Mijn vrouw Lies loste alles op. Ze ging naar de ouderavonden van onze kinderen. Daar kon ik vanwege mijn werk niet bij zijn. Zij verdient een pluim.”

Wat is er veranderd in zijn vak? Jansen: “Ik vind rijden nog steeds leuk. Maar aan de wetjes en regels moet ik wennen. Het is te streng. Dat is door Brussel opgelegd. De baas kan er niets aan doen.”

Overal

“Ik kwam overal. In diverse plaatsen bij verschillende mensen. Dat vond ik het leukste van mijn vak.” Zoals genoemd vindt hij alle regels een beetje te veel. “Via de satelliet volgen ze de chauffeur tegenwoordig. Ik vind dat niet erg, heb niets te verbergen.” Maar vrijheid kost het wel.

Schoonzoon Stijn

Schoonzoon Stijn Rikken: “Vooral kenmerkend voor Eef is dat hij elke rit die hij heeft uitgevoerd opgeschreef.” Zijn schoonvader heeft inderdaad tijdens zijn chauffeurs carrière 25 jaar lang zijn ritten in schriftjes bijgehouden. Jansen: “Dat vond ik leuk om te doen. Ik heb ze bewaard. Er staat in wat ik gelost en geladen heb, Verder geen bijzondere details van die dag. Ik kijk er nog regelmatig in. Ook deed ik dat tijdens mijn werk als ik naar een adres moest, waarvan ik dacht er wel eens te zijn geweest. Dan zocht ik die rit op. Ik doe de schriften niet weg.”

Mercedes

Rikken: “Daarnaast heeft hij nog nooit een andere auto als een Mercedes gehad.” Zijn schoonvader: “Bij ITM Maters rijden ze altijd Mercedes. Ik vind het een fijne ruime wagen. Met goede stoelen en een fijn bed.”

Goede werknemer

“Wij vinden het jammer dat Eef Jansen ons verlaat”, zegt administratief medewerkster Corine van ITM Maters. “Eef zou in maart van het komende jaar 45 jaar bij ons in dienst zijn. Hij is de chauffeur die het langst bij ons heeft gewerkt. Dat is uitzonderlijk, want dit maak vaak je niet vaak mee in het vak.”

Corine: “Hij staat bekend als een goede werknemer. Werkte goed en was een visitekaartje voor het bedrijf.”

Wat heeft hij voor het transportbedrijf betekend? Corinne: “Heel veel. Hij werkte goed en was netjes op het materieel. En presenteerde zich prima bij de klanten.”

Staan ze nog stil bij het pensioen van Eef Jansen? “In januari vieren wij een afscheidsfeestje met hem.”

Janssen: “Er is 6 januari een afscheidsfeestje met onder andere mijn collega’s. En mijn gezin mag ook mee.

En nu is het dan echt voorbij. “Ik had twee huisjes. Eentje thuis en die in mijn vrachtwagen. Die laatste ben ik nu kwijt”, laat hij tenslotte weten. Dan is het gesprek over zijn loopbaan voorbij. Jansen heeft al geslapen na zijn laatste Duitse rit en is vrijdagavond thuis in goed gezelschap. Hij kan terugkijken op een mooie carrière en is daarover nog lang niet uitgepraat.