Clicky


FNV Luchtvaart voert voor derde keer actie bij Swissport

FNV Luchtvaart voert voor derde keer actie bij Swissport
30-11-2017 13:24 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Vandaag zijn de bagagemedewerkers van het afhandelingsbedrijf Swissport Amsterdam op Schiphol vanaf 11.00 uur strikt volgens de veiligheidsregels gaan werken. Het is de derde keer dat de Swissport-medewerkers actievoeren. Egon Groen van FNV Luchtvaart verwacht nog niet dat reizigers hierdoor een vlucht zullen missen.

'De actie wordt nu niet meer alleen aan de loskant, maar ook aan de laadkant gevoerd. Het kan dus wel wat langer duren voordat reizigers hun koffers van de bagagebanden kunnen oppikken en ook het laden van vliegtuigen kan langer dan gepland gaan duren. Zo knijpen de Swissport-werkers bijvoorbeeld geen oogje meer dicht bij beschadigd materiaal en gaan ze koffers die zwaarder zijn dan 25 kilo niet tillen zonder hulp’, aldus Groen.

Alles draait om de cijfers

Volgens de Swissport-werkers draait het altijd maar om de cijfers, het moet steeds goedkoper en dat gaat volgens hen ten koste van de kwaliteit. Groen: ‘Onze leden geven aan dat ze ook de afgelopen maanden weer afscheid hebben moeten nemen van ervaren collega’s omdat zij geen contractverlenging kregen. Bovendien worden de medewerkers al jarenlang niet financieel beloond voor al het werk dat zij verzetten.’

Concurrentie ten koste van gezonde personeelsbezetting

De werkers van Swissport kampen al lange tijd met onderbezetting en onvoorspelbare en onwerkbare roosters. Dit leidt tot een ongezond hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. Swissport doet op Schiphol naast de passagiersafhandeling, ook de afhandeling van vracht voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf is onderdeel van de Chinese multinational HNA en concurreert op Schiphol met andere afhandelbedrijven om de opdrachten van luchtvaartmaatschappijen.

Groen: 'Die concurrentie gaat niet langer over kwaliteit, maar over de laagste prijs. Dit gaat ten koste van een gezonde personele bezetting. Swissport heeft eenzijdig maatregelen ingevoerd om verder te besparen op de loonkosten. De werkers willen dat deze maatregelen van tafel gaan en dat de bezetting in de winterperiode minimaal op het niveau van 1 oktober blijft. Ook heeft FNV Luchtvaart voorgesteld om samen met Swissport vast te stellen wat de bezetting zou moeten zijn, om het werk op een gezonde manier uit te kunnen voeren.'

Acties na ultimatum

De werkers voeren sinds woensdag 22 november actie omdat Swissport niet is ingegaan op het ultimatum van FNV Luchtvaart. De Swissport-medewerkers werken bij de incheckbalies, de gates, in de bagagekelder, in de lounges en op het platform. Zij zorgen voor de dienstverlening aan passagiers van onder andere TUI, Corendon, SAS, Egypt Air, Qatar, Garuda, Singapore Airlines en sinds kort ook Turkish Airlines.

Race naar de bodem op Schiphol moet stoppen

Schiphol is de meest geliberaliseerde luchthaven van Europa. Dit leidt tot hevige concurrentie tussen afhandelaars. Tezamen met de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen, staan de tarieven bij de afhandelaars onder enorme druk. Die bedrijven, waaronder ook Swissport, willen dat oplossen door te bezuinigen over de ruggen van hun werknemers. 'De concurrentie om klanten in de afhandeling is een race naar de bodem geworden. Dat moet stoppen. Dat eisen we ook van Schiphol. Er moeten échte banen worden gecreëerd op de luchthaven', aldus Groen.