Clicky


'Verbeteringen zijn mogelijk op HSL'

'Verbeteringen zijn mogelijk op HSL'
28-11-2017 12:17 | Algemeen | auteur ANP

DEN HAAG - Op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda (HSL-Zuid) zijn betere prestaties mogelijk dan de NS tot dusver levert. Dat staat in een onderzoek (marktverkenning) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samenwerking van NS met een andere vervoerder zit er niet in.

De Intercity Direct waarmee de NS op de HSL rijdt, heeft vaak last van vertraging. NS en spoorbeheerder ProRail kregen dit jaar een flinke boete van het ministerie omdat de prestaties op de HSL onder de maat blijven. Ook in de eerste helft van dit jaar vielen de de prestaties tegen.

Uit de marktverkenning komt naar voren dat ,,prestatieverbetering op de huidige vervoersdienst mogelijk is", schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Drie vervoerders hebben aangeven zelf op de HSL te willen gaan rijden, maar beschikken niet over materieel om het al op korte termijn van de NS over te nemen.

Samenwerken

Samenwerking van de NS met andere vervoerders op de HSL blijkt "in de praktijk lastig". Zij willen alleen met de NS samenwerken als ze zeker zijn dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. De verbeteringen die de andere spoorvervoerders hebben aangeven zijn bovendien door de NS zonder samenwerking met een andere vervoerder te realiseren. "Dit geeft volgens de marktverkenning de andere vervoerders een zwakke positie in eventuele gesprekken met NS", aldus de staatssecretaris.

De marktverkenning werd toegezegd na de parlementaire enquête naar het mislukken van de Fyra. Die hogesnelheidstrein verdween na een korte tijd van de HSL vanwege gebreken. De NS rijdt sindsdien met een intercity op de hogesnelheidslijn, maar kampt met veel problemen op het technisch ingewikkelde traject. In 2021 krijgt de NS pas nieuwe treinen die met 200 kilometer per uur over de HSL kunnen rijden.

Beoordeling

Als de NS drie keer op rij haar prestaties op de HSL niet haalt kan het ministerie het contract of delen daarvan van de NS afpakken. Als het gaat om zitplaatsen heeft de NS al twee keer op rij een negatieve beoordeling gehad. Naar verluidt gaat het nu beter op dit vlak. Op punctualiteit heeft de NS nu een keer een slecht oordeel gehad.

De NS mag tot 2025 op de HSL rijden. Maar in 2020 is er een evaluatie.