Clicky


Oproep aan Tweede Kamer om goederenvervoer per spoor te stimuleren

Oproep aan Tweede Kamer om goederenvervoer per spoor te stimuleren
28-11-2017 09:56 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Ondernemersorganisatie RailGood overhandigt op 28 november de petitie ‘Groen licht voor goederenvervoer per spoor’ aan de Tweede Kamer. Daarbij vergezeld door een delegatie van Nederlands en Duits bedrijfsleven en regionale overheid. RailGood is het samenwerkingsverband
van Rotterdam Rail Feeding, LTE Netherlands, TX Logistik, DistriRail, Lineas, Captrain Netherlands, Rail Force One, Rail Transport Services en Shunter.

De petitie wordt gesteund door ruim 50 goederenvervoerders, Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, expediteurs, logistiek dienstverleners, inland-terminals, de haven van Duisburg, gemeenten en FNV Spoor. De Tweede Kamer wordt opgeroepen om goederenvervoer per spoor te stimuleren door een actief flankerend overheidsbeleid. Nederland moet niet meer uit de pas lopen met Duitsland door extreem hoge kosten. Verladers kiezen vaker voor vervoer per spoor zodra het weer aantrekkelijk is gemaakt. Stimuleren van spoorgoederenvervoer is goed voor de leefbaarheid en de economie van Nederland.

De concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer staat ernstig onder druk. De invoering van beveiligingssysteem ERTMS en de exponentiële stijging van de kosten voor het gebruik van het spoor leiden tot een verlieslatende exploitatie en daardoor een gebrek aan investeringen en innovatie in de sector.

Door een afname van het spoorgoederenvervoer zal ook de bereikbaarheid en de concurrentiepositie van de Nederlandse havens, terminals en industrie zwaar onder druk komen te staan. In Duitsland is ervoor gekozen om de kosten voor het gebruik van het spoor fors te verlagen. Vervoer per spoor draagt namelijk juist bij aan milieuvriendelijk, veilig en efficiënt goederentransport in Nederland en Europa.

RailGood roept in de petitie de Tweede Kamer op om een op korte termijn een daadkrachtig flankerend overheidsbeleid te bewerkstelligen om een concurrerend spoorgoederenvervoer mogelijk te maken. 

RailGood verwacht van het nieuwe kabinet en de Tweede Kamer dat dit flankerend beleid op korte termijn tot stand komt en wordt uitgevoerd. Het nieuwe kabinetsbeleid moet aansluiten bij het Duitse beleid dat is vastgelegd in het Masterplan ‘Schienengüterverkehr’ uit juni 2017, waarin onder meer
staat dat de kosten van het gebruik van het spoor worden gehalveerd. De nieuwe Staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat informeerde per brief van 21 november 2017 de Tweede Kamer dat zij kennis heeft genomen van het in juni uitgebrachte Duitse masterplan.

Begin 2018 biedt zij een standpunt aan de Tweede Kamer aan. Inzet van RailGood is dat de punten uit de petitie integraal onderdeel uitmaken van dit Nederlandse masterplan spoorgoederenvervoer en de bijbehorende uitvoeringsagenda in de huidige Kabinetsperiode.