Clicky


FNV Luchtvaart start eerste actie bij Swissport

FNV Luchtvaart start eerste actie bij Swissport
23-11-2017 11:58 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Vandaag gaan de medewerkers van het afhandelingsbedrijf Swissport Amsterdam op Schiphol vanaf 06.00 uur strikt volgens de veiligheidsregels werken. Deze eerste actie is omdat Swissport niet is ingegaan op het ultimatum dat FNV Luchtvaart stelde op 14 november.

De Swissport-medewerkers werken bij de incheckbalies, de gates, in de bagagekelder, in de lounges en op het platform. Zij zorgen voor de dienstverlening aan passagiers van onder andere TUI, Corendon, Singapore Airlines en sinds kort ook Turkish Airlines.

Egon Groen van FNV Luchtvaart verwacht nog niet dat reizigers hierdoor een vlucht zullen missen. "Maar het kan wel wat langer duren voordat reizigers hun koffers van de bagagebanden kunnen oppikken. Zo knijpen de Swissport-werkers bijvoorbeeld geen oogje meer dicht bij beschadigd materiaal en gaan ze koffers die zwaarder zijn dan 25 kilo niet tillen zonder hulp."

‘Alles draait om de cijfers’

"Het gaat bij Swissport altijd alleen maar om de cijfers. Het moet alleen maar goedkoper en dit gaat ten koste van de kwaliteit. In mijn ogen kent kwaliteit geen grenzen", zegt bagagemedewerker Christiaan Jullienne.

"Rond de kerst en in de zomer staan wij het werk ook weer met te weinig mensen te doen. Na iedere zomer krijgen wij niks anders dan een schouderklopje, maar financieel worden wij al jarenlang niet meer beloond. Ook de afgelopen maanden hebben wij weer van ervaren collega’s afscheid moeten nemen omdat ze geen contractverlenging hebben gekregen. Dit gaat al jaren zo. Ze luisteren alleen maar naar Zwitserland, maar daar hebben ze geen idee van hoe hoog de werkdruk is."

Concurrentie ten koste van gezonde personeelsbezetting

De werkers van Swissport kampen al lange tijd met onderbezetting en onvoorspelbare en onwerkbare roosters. Dit leidt tot een ongezond hoge werkdruk en een hoog ziekteverzuim. Swissport doet op Schiphol naast de passagiersafhandeling, ook de afhandeling van vracht voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf is onderdeel van de Chinese multinational HNA en concurreert op Schiphol met andere afhandelbedrijven om de opdrachten van luchtvaartmaatschappijen.

Groen: "Die concurrentie gaat niet langer over kwaliteit, maar over de laagste prijs. Dit gaat ten koste van een gezonde personele bezetting. Swissport heeft eenzijdig maatregelen ingevoerd om verder te besparen op de loonkosten. De werkers willen dat deze maatregelen van tafel gaan en dat de bezetting in de winterperiode minimaal op het niveau van 1 oktober blijft. Ook heeft FNV Luchtvaart voorgesteld om samen met Swissport vast te stellen wat de bezetting zou moeten zijn, om het werk op een gezonde manier uit te kunnen voeren."

Race naar de bodem op Schiphol moet stoppen

Schiphol is de meest geliberaliseerde luchthaven van Europa. Dit leidt tot hevige concurrentie tussen afhandelaars. Tezamen met de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen, staan de tarieven bij de afhandelaars onder enorme druk. Die bedrijven, waaronder ook Swissport, willen dat oplossen door te bezuinigen over de ruggen van hun werknemers. Groen: "De concurrentie om klanten in de afhandeling is een race naar de bodem geworden. Dat moet stoppen. Dat eisen we ook van Schiphol. Er moeten échte banen worden gecreëerd op de luchthaven."

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    Reg: F-GKXZ (MSN 4137)