Clicky


Veel klachten over afhalen buitenlandse pakjes bij PostNL

Veel klachten over afhalen buitenlandse pakjes bij PostNL
14-11-2017 20:25 | Binnenland | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Er komen bij de Consumentenbond veel klachten binnen van consumenten die melden dat PostNL hen niet informeert over postpakketjes die voor hen klaarliggen bij een afhaalpunt. Niet opgehaalde pakketjes gaan na twee weken retour afzender. De Consumentenbond heeft PostNL aangesproken op de vele klachten.

Gestopt met bezorgen

PostNL zegt sinds 4 oktober dit jaar gestopt te zijn met het aan huis bezorgen van pakketten uit het buitenland waarover consumenten inklaringskosten (douanekosten en btw) moeten betalen. Omdat veel ontvangers geen gepast geld in huis hebben, is het volgens de postbezorger handiger het pakket naar het dichtstbijzijnde pakketpunt te sturen.

In eerste instantie vermeldde PostNL niets op hun website over de beleidswijziging, waardoor  consumenten dachten dat hun pakketjes nog gewoon aan huis werden bezorgd en dat ze de verschuldigde inklaringskosten aan de postbezorger konden voldoen (zoals op de site stond vermeld). Op aandringen van de Consumentenbond heeft PostNL inmiddels de informatie aangepast.

Geen bericht

Consumenten klagen vooral dat ze geen bericht ontvangen van PostNL dat hun pakketje is gearriveerd. Volgens PostNL zou dit slechts in specifieke gevallen per abuis niet gebeuren, maar dat strookt niet met de tientallen klachten die de Consumentenbond hierover ontvangt. De Consumentenbond zal dit blijven volgen in de komende drukke pakjesperiode rondom de feestdagen.

Foto's

  • J.Roeland
    post nl
  • J.Roeland
    post nl