Clicky


Actiedreiging bij afhandelaar Swissport op Schiphol

Actiedreiging bij afhandelaar Swissport op Schiphol
14-11-2017 17:35 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Bij Swissport, dat vracht en passagiers afhandelt op Schiphol dreigen vanaf donderdag acties. FNV Luchtvaart heeft het bedrijf een ultimatum gesteld dat donderdagmiddag afloopt. De bond eist dat het bedrijf zijn personeelsbezetting snel op orde brengt. De werknemers beginnen vanaf donderdagmiddag met stiptheidsacties om hun eisen kracht bij te zetten.

Structurele onderbezetting

De werknemers van Swissport kampen al lange tijd met een onderbezetting en onvoorspelbare en onwerkbare roosters. Egon Groen van FNV Luchtvaart: "Hierdoor liep de werkdruk de afgelopen zomerperiode enorm hoog op. Het gevolg was een hoog ziekteverzuim en veel ervaren mensen die vertrokken. Met onderbezette teams is keihard gewerkt om alle vluchten op tijd te laten vertrekken, maar 4 oktober kregen de medewerkers te horen dat het werk met nóg minder mensen moet worden gedaan."

Race naar de bodem op Schiphol moet stoppen

Schiphol is de meest geliberaliseerde luchthaven van Europa. Dat leidt tot hevige concurrentie tussen afhandelaars. Tezamen met de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen, staan de tarieven bij de afhandelaars onder enorme druk. Die bedrijven, waaronder ook Swissport, willen dat oplossen door te bezuinigen over de ruggen van hun werknemers. Dat moet stoppen. De FNV eist van Swisssport, de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol dat de race naar beneden wordt gestopt en er échte banen worden gecreëerd.

Swissport

Swissport doet op Schiphol de grondafhandeling van zowel passagiers als vracht voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Swissport is onderdeel van de Chinese multinational HNA en concurreert met andere afhandelbedrijven om opdrachten van luchtvaartmaatschappijen.

Groen: "Die concurrentie gaat inmiddels ten koste van een gezonde personele bezetting. Een dagje vrij krijgen om uit te puffen is er te vaak niet bij. Roosters zijn onvoorspelbaar en wijzigen om de haverklap en er zijn te weinig mensen om het werk te doen. Daarom willen wij dat Swissport de aangekondigde maatregelen in de ijskast zet en de bezetting in de winterperiode minimaal op het niveau van 1 oktober houdt. Ook willen wij dat Swissport met ons vaststelt wat de bezetting zou moeten zijn om het werk volgens de regels uit te kunnen voeren, zonder dat het ten koste gaat van de werknemers. De concurrentie om klanten is een race naar de bodem geworden. Dat moet stoppen."