Clicky


België schaft belastingvrije herinvestering groene bedrijfswagens af

België schaft belastingvrije herinvestering groene bedrijfswagens af
13-11-2017 11:22 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - De Belgische regering besliste recent, zonder enige aanleiding, tot een belangrijke nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfswagens. "In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dit is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas", aldus Febetra in een reactie.

Sinds jaar en dag geldt een specifieke fiscale maatregel voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, bestelwagens, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa staan hebben. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde onbelast op voorwaarde dat die bedragen ingeboekt worden in een belastingvrije reserve en geherinvesteerd worden in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.

Deze maatregel zorgde voor een snellere vergroening van het wagenpark van bedrijven actief in transport. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen versterkt worden.

"Nu heeft de Ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist om dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties zijn niet te spreken over het feit dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig belast worden", aldus Febetra.

"Nochtans staan de sectoren voor een cruciale periode. De ambitie om de CO2 uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel waargemaakt worden door investeringen in zeer dure technologie. Nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn nu nog peperduur. In de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet doorgerekend worden aan de klant."

"Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al deze innovaties zijn zeer duur maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken."

"Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu plots te gaan belasten, ontneemt de regering belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in."

De Belgische werkgeversorganisaties dringen er bij de regering op aan om haar beslissing te herzien, en hebben al een reeks voorstellen gedaan om de verdere innovatie en vergroening te blijven ondersteunen met nieuwe criteria.