Clicky


Scania’s 13-litermotor, een doorbraak voor het gebruik van gas in het langeafstandsvervoer

Scania’s 13-litermotor, een doorbraak voor het gebruik van gas in het langeafstandsvervoer
08-11-2017 10:36 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

RIMINI - Scania’s lancering van de OC13-gasmotoren tijdens Ecomondo 2017 markeert het begin van een Scania-productoffensief dat gericht is op alternatieve brandstoffen voor de nieuwe generatie trucks. De OC13 is gebaseerd op Scania’s bekende 13-litermotoren en is een nieuw ontwikkelde motor die werkt op gas volgens het Otto-principe, met bougies en volledige verbranding.

Op markten zoals de Italiaanse en de Franse groeit de belangstelling voor voertuigen op biogas of aardgas sterk vanwege de grotere beschikbaarheid, een verbeterde infrastructuur en een gunstig kostenplaatje voor vervoerders. De duurzaamheidsaspecten zijn ook van belang; zelfs voor voertuigen op aardgas geldt een CO2-reductie van ongeveer 15 procent.

Onderliggende technologie

Scania’s gasmotoren zijn gebaseerd op stoichiometrische verbranding, waarbij brandstof en zuurstof volledig met elkaar worden vermengd. De verbranding wordt in gang gezet met behulp van bougies, zoals bij benzinemotoren het geval is, en het voormengen van de brandstof vindt plaats op de weg naar de cilinders.

“Bij de ontwikkeling was het voor ons een belangrijk doel om te zorgen voor de best mogelijke rijeigenschappen, zodat de prestaties en eigenschappen overeenstemmen met wat je van een moderne dieselmotor verwacht”, legt Folke Fritzson, Senior Engineer bij Scania R&D, die betrokken is geweest bij de ontwikkeling van Scania’s gasmotoren, uit.

De nieuwe 13-liter gasmotor draait altijd in combinatie met Scania Opticruise, de automatische versnellingsbak van Scania. Dit betekent natuurlijk dat de chauffeur eersteklas schakel- en rijcomfort geniet, met snelle, trefzekere versnellingen.

Zorgvuldig doordachte tanks

Welke tanks er voorhanden zijn vormt altijd een belangrijk aspect van gasmotoren. Zowel LNG-tanks (voor gekoeld vloeibaar aardgas) als CNG-tanks (voor gecomprimeerd gas) kunnen rechtstreeks bij Scania worden besteld. LNG zorgt altijd voor een grotere actieradius, omdat er een veel grotere hoeveelheid brandstof aanwezig is. Het voertuig dat door Scania Italy tijdens Ecomondo wordt gepresenteerd biedt een LNG-oplossing.

“Eenmaal in de motor maakt het niet uit hoe het gas is opgeslagen, maar er zijn significante verschillen in de actieradius die met beide oplossingen kan worden gehaald”, aldus Fritzson. “Met LNG ligt die voor een standaard trekker-opleggercombinatie met enkele tank in de buurt van 1.000 kilometer op een vlakke weg. Maar de CNG-oplossing, die doorgaans een actieradius tot 500 kilometer biedt, is ook meer dan voldoende voor veel klanten, bijvoorbeeld klanten die binnen een bepaalde regio rijden en dagelijks terugkeren naar de thuisbasis en het tankpunt. De afstand die met een volle tank kan worden gehaald, hangt echter ook af van het soort werk en hoe vlak de weg is.”

Een bijzonder veiligheidsaspect is dat de technici van Scania de kleppen van de tank naar achteren hebben gericht, weg van de rijrichting. Dit is een ogenschijnlijk eenvoudig, maar doordacht detail dat het risico verkleint dat de kleppen als gevolg van een van buitenaf komende gebeurtenis beschadigd raken.

Langere onderhoudsintervallen

Gasmotoren die volgens het Otto-principe werken (met voormengen van brandstof en met bougies) hebben kortere onderhoudsintervallen dan dieselmotoren. De technici van Scania hebben echter een aantal voorzieningen getroffen die zorgen voor een aanzienlijk langer onderhoudsinterval, waarbij de levensduur van de bougies op dit moment de grens bepaalt: “Voor zowel bougievervanging als olieverversing hebben we het interval bepaald op 45.000 kilometer, bij normaal gebruik”, zegt Folke Fritzson.

“Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van voorgaande generaties gasmotoren, die een normaal onderhoudsinterval van 30.000 kilometer hadden. Dit verlaagt de onderhoudskosten en verhoogt de beschikbaarheid.”

“Alles wijst erop dat we op markten zoals de Italiaanse een doorbraak realiseren met gasmotoren, waaronder die voor zwaardere trucks voor langeafstandsvervoer en bouwvoertuigen”, zegt Henrik Eng. “Kenmerken zoals goede rijeigenschappen of chauffeurscomfort hoeft niemand tegenwoordig meer te missen. Tegelijkertijd zien we dat een snelgroeiende infrastructuur hand in hand gaat met een toenemende belangstelling bij potentiële klanten om al het gas dat op een aantal Europese markten beschikbaar is, te gaan benutten.”

Scania start met een initiatief voor alternatieve brandstof voor de nieuwe generatie trucks met de wereldpremière van een nieuwe 13-liter gasmotor op de Ecomondo-beurs in Rimini. De nieuwe gasmotor werkt in combinatie met Scania Opticruise en maakt onder andere zwaar langeafstandsvervoer met standaard trekker-opleggercombinaties mogelijk.

Aangezien gasmotoren over het algemeen stiller zijn dan dieselmotoren, zijn ze ook geschikt voor transport in ‘gevoelige’ stedelijke omgevingen. De 
Euro 6-gasmotoren van Scania voldoen ook aan de eisen van de PIEK-norm voor geluidsbeperking, die in zones met een hoog verstoringsrisico een geluidsniveau van maximaal 72 dB (A) voorschrijft.

Ecomondo vindt plaats van 7 t/m 10 november in Rimini, Italië. De beurs brengt 1.200 exposanten en meer dan 100.000 bezoekers bijeen en richt zich op duurzaamheid en recycling. “Dit jaar heeft Ecomondo ‘biomethaan’ als overkoepelend thema en is het dus een perfecte plek om een begin te maken met Scania’s introductie van een nieuwe generatie trucks met duurzame transportoplossingen”, zegt Henrik Eng.