Clicky


Gastcolumn: Nul CO2 in 2025?

Gastcolumn: Nul CO2 in 2025?
01-11-2017 13:20 | Columns | auteur Redactie [FE]

Even geleden kwam Transport en Logistiek Nederland met een statement voor het Nederlandse beroepsgoederenvervoer. In 2025 de gehele CO2 uitstoot in Nederland halveren. En de uitstoot van emissie tot nul terug te dringen in de binnensteden. Een mooi streven. Alleen, realistisch?

TLN zegt dat het wel haalbaar is om in 2025 de grotere binnensteden emissieloos te bevoorraden. De branchevereniging zegt aan te kunnen tonen dat de transitie die nodig is, al in gang is gezet.

Nu zijn er weinigen tegen verduurzaming van het transport. Als wereldbewoner zijn wij geen van allen gebaat bij een stijgende zeespiegel en een groter risico op overstromingen. Ook willen we allemaal schone lucht in onze binnensteden. Alleen, de doelstelling lijkt wat lichtzinnig.

Want vandaag lijkt 2025 nog ver weg. Zo lijkt op maandag, de vrijdag ook nog ver weg. Maar voor je het weet, is het al vrijdag. En over iets meer dan 7 jaar is het al 2025. Maar op dit moment heeft nog niet één grote truckfabrikant een emissieloze trekker in productie.

De fabrikanten

Daarom een kijkje naar wat op komst is bij de grote merken; De Mercedes-Benz E-truck komt rond 2020 op de markt. Het gaat om een 18 of 26 tons distributietruck met een actieradius van 200 kilometer. In 2018 gaat een 7.5 tons elektrische truck, de FUSO e-Canter, in productie. Geschikt voor stadsdistributie.

Tesla zegt met haar nieuwe elektrische truck, de Tesla Semi, een bereik van ruim 300 kilometer te gaan halen. Ze wil in 2019/2020 in productie gaan. Hoewel de Amerikanen eerst in oktober de truck wilden presenteren, is dit nog even uitgesteld.

MAN is dan ook voornemens om vol voor elektrisch te gaan. Maar de serieproductie van de MAN Etruck is gepland voor begin 2021.

Volvo zegt ook een hybride truck te ontwikkelen. Alleen wanneer? Scania startte in Zweden onlangs een mooi project via een elektrische weg. En tegen 2030 wil Scania een energie-efficiënt wagenpark zonder fossiele brandstoffen realiseren. Maar daar hebben we de komende 7 jaren nog niet zo veel aan. DAF vindt het nog te vroeg voor “een economisch verantwoorde overstap.”

Ons wagenpark vervangen

Maar zodra de emissieloze trucks te koop zijn, moet onze sector nog even het wagenpark vervangen. En dat is nogal wat. Volgens het CBS rijden in Nederland op dit moment in totaal iets meer dan 1 miljoen bedrijfsmotorvoertuigen rond. In heel 2016 werden in Nederland totaal zo’n 85.000 nieuwe bedrijfsmotorvoertuigen verkocht. Dus stel dat alle verkochte bedrijfswagens dadelijk elektrisch zijn, kost het nog jaren om het wagenpark te vervangen.

Dan de kosten

Dan is er nog een kwestie. Geld. We willen in Nederland best schoner vervoer. Maar zijn individuele transportbedrijven, met gemiddelde winstmarges onder de 2 procent, wel bereid om veel meer te betalen voor een elektrische vrachtwagen? Een transportbedrijf ondervindt immers geen direct voordeel aan een elektrische vrachtwagen. En ik kan me zo voorstellen dat de eerste elektrische vrachtwagens wat duurder worden dan hun dieselvariant. Zal de sector beroepsgoederenvervoer dan massaal overstappen?

Al met al

De energietransitie gaat ook binnen transporterend Nederland van start. Dat staat vast. En TLN moest een statement maken. En zo roept TLN ons nieuwe kabinet op om de komende jaren structureel bij te dragen met investeringen in duurzame mobiliteit. En zo vraagt TLN om meer subsidie. En door erbij te zeggen dat we zo snel mogelijk naar een situatie zonder subsidie moeten, willen ze de transporteurs ook motiveren.

Zodoende heeft TLN ieder geval het nieuws gehaald en de boodschap is bij iedereen binnengekomen. En deze boodschap lijkt mij ook om iedereen even wakker te schudden. Niet meer dan dat. Mij lijkt immers dat TLN zelf ook wel weet dat 2025 bijna onhaalbaar is.

 

Geschreven door Orlando van Wijngen,
werkzaam bij Van Wijngen International BV