Clicky


Nijhof-Wassink: Familiebedrijven onmisbaar voor de Nederlandse economie

Nijhof-Wassink: Familiebedrijven onmisbaar voor de Nederlandse economie
26-10-2017 11:07 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

RIJSSEN - Familiebedrijven zijn een pijler onder de Nederlandse economie. De gouden Nijhof-Wassink Groep grijpt het jubileumjaar aan om de vaak onderbelichte kracht van familiebedrijven voor het voetlicht te brengen. 

Nijhof-Wassink is gespecialiseerd in het transport en opslag van bulkgoederen bestemd voor de petrochemische en veevoederindustrie in met name de Benelux, Scandinavië, Duitsland en het voormalig Oostblok. Het bedrijf heeft de beschikking over meer dan 400 vrachtwagens in tal van combinaties, gespecialiseerd naar transportbehoefte.

Naast wegtransport is Nijhof-Wassink ook actief in het goederenvervoer over het spoor. Vanuit de havens van Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Gdansk zijn er directe treindiensten naar het logistiek centrum van Nijhof-Wassink in het Poolse Kutno, even ten westen van Warschau. Daarnaast was Nijhof-Wassink in 2002 een van de initiatiefnemers van het containerterminalbedrijf Combi Terminal Twente met op- en overslag terminals in Rotterdam, Hengelo, Almelo en het Duitse Bad Bentheim 

Naast deze logistieke activiteiten is het zusterbedrijf met Nijwa Groep met twaalf vestigingen officiële dealer voor Volvo Trucks en Renault Trucks en bedrijfswagens in het Noorden en Oosten van Nederland en in het centrale deel van Polen. Ook VB Trailerbouw is onderdeel van de Nijhof-Wassink Groep. Vanuit het Groningse Bedum worden Bulthuis en Vogelzang opleggers en vrachtwagen aanhangwagens geproduceerd. Bij de gehele Nijhof-Wassink Groep zijn er ruim 1.100 mensen in vijf landen werkzaam.

CEO Erik Schiphorst: ”We zijn 50 jaar jong en springlevend en willen duidelijk maken dat nu de economie weer aantrekt, familiebedrijven daarin van grote waarde zijn. Niet alleen puur economisch, maar ook in een maatschappelijke rol. Sinds het hoogtepunt van de economische crisis in 2010 hebben familiebedrijven meer banen gecreëerd dan niet familiebedrijven.” 

Ook voor de vervoerder uit Rijssen ging de economische crisis niet ongemerkt voorbij. “In overleg met onze chauffeurs hebben we het gemiddeld aantal werkuren van 57 teruggebracht naar 50. Door deze maatregel ging in 2011 het bedrijf weer groeien en in 2014 draaide Nijhof-Wassink haar beste jaar ooit. Al ging de crisis uiteraard niet aan ons voorbij. In 2009 maakten we 20 procent minder omzet, maar we schreven altijd nog zwarte cijfers. 

Ik blijf me verbazen over talloze persberichten met als centrale thema’s stijgende winsten en pittige ontslagrondes. Shareholders value is het toverwoord maar bestaat in mijn mening en die van onze aandeelhouders, uit veel meer componenten dan dividend alleen! Natuurlijk moet je ook in deze tijd scherp aan de wind zeilen en veranderen de wensen van onze klanten maar loyaliteit en medewerkerstevredenheid is geven en nemen”, geeft Erik Schiphorst aan. 

Familiebedrijven hebben op korte termijn meer voordeel van economisch herstel dan andere bedrijven. “Zij betalen investeringen vaker uit eigen zak en laten minder mensen lopen tijdens een crisis, aldus Roberto Flören, verbonden aan Baker Tilly Berk en hoogleraar Familiebedrijven aan de Nyenrode Business Universiteit.

In Nederland zijn zo’n 260.000 duizend familiebedrijven actief. Dit is ongeveer 70 procent van het totale aantal bedrijven Zij voorzien in ruim 50% van het bruto nationaal product en bieden werk aan 4,3 miljoen mensen. Dit is bijna de helft van de totale werkgelegenheid. 

Familiebedrijven gaan uiterst loyaal met hun personeel om. Veel familiebedrijven zijn de grootste werkgever in een lokale gemeenschap en vinden dat ook belangrijk.

Erik Schiphorst: “Als familiebedrijven staan we voor goed werkgevers-schap. Dat kenmerkt zich bijvoorbeeld door lange dienstverbanden. Bijna een derde van de medewerkers is langer dan 10 jaar in dienst en 12 procent zelfs langer dan 25 jaar. We doen ook veel om het gezin bij activiteiten te betrekken.”

Foto's

  • Brinks Transport Rijssen
    Brinks Transport