Clicky


Gelijk loon voor gelijk werk in hele EU met uitzondering van de transportsector

Gelijk loon voor gelijk werk in hele EU met uitzondering van de transportsector
24-10-2017 00:51 | Arbeidsvoorwaarden | auteur ANP/Redactie

LUXEMBURG - Tijdelijke werknemers uit een ander EU-land krijgen dezelfde beloning voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. Dat is het resultaat van anderhalf jaar moeizaam onderhandelen tussen de EU-lidstaten over herziening van de zogenoemde Europese detacheringsrichtlijn. Die gaat over vier jaar in de hele EU gelden maar vooralsnog niet voor de transportsector.

Het akkoord tussen de EU-ministers van Sociale Zaken in Luxemburg betekent dat bijvoorbeeld een Poolse timmerman die tijdelijk naar Nederland komt hetzelfde loon moet krijgen als de Nederlandse collega met wie hij samenwerkt. Ook alle extra vergoedingen als een dertiende maand moeten betaald worden. De detacheringsperiode is beperkt tot twaalf maanden maar kan eventueel met zes maanden worden verlengd.

Minister Lodewijk Asscher heeft zich sinds 2013 ingezet voor 'dezelfde beloning voor hetzelfde werk op dezelfde werkplek' in de EU. "Het voelt als een bekroning. Maar het is vooral mooi voor de Nederlandse bouwvakker en loodgieter." Polen, Hongarije, Litouwen en Letland stemden tegen.

De bestaande wet uit 1996 wordt nu vaak nog door werkgevers in de EU misbruikt om goedkoop personeel in te huren uit landen waar de lonen een stuk lager liggen, zoals Polen of Bulgarije. Dit gebeurt vooral in de bouw, de verwerkende industrie en het wegvervoer.

Uitzondering voor Transportsector

De lidstaten konden nog geen overeenstemming bereiken over of de regels ook gaan gelden voor de transportsector. Sommige landen willen een speciale wetgeving voor deze sector, omdat chauffeurs voortdurend van het ene naar het andere Europese land rijden. Ook zijn deze landen, waaronder Spanje en Portugal, bang dat hun chauffeurs straks geen werk meer hebben. Daarom willen zij dat er binnen de  transportsector uitzonderingen worden gemaakt waardoor chauffeurs bij een kort verblijf nog wel kunnen werken voor het loon van hun eigen land.

EU-parlementariër Agnes Jongerius (PvdA) noemt het een "historisch akkoord". Maar ze vindt het teleurstellend dat de ministers het niet eens konden worden over de transportsector. "Het gevaar van uitbuiting en oneerlijke concurrentie in de transportsector is hierdoor nog niet opgelost, terwijl er een mooi voorstel ligt. We zullen opnieuw moeten vechten voor een eerlijk en sociaal pakket, want ook in de transportsector heeft iedereen recht op een eerlijk loon.”. Daarover gaan de EU-verkeersministers onderhandelen.

Totdat de nieuwe regels voor de transportsector zijn opgesteld blijven de oude detacheringsregels van kracht.