Clicky


Maastricht niet klaar voor vrachtvluchten Schiphol

Maastricht niet klaar voor vrachtvluchten Schiphol
17-10-2017 20:46 | Luchtvracht | auteur Redactie [FE]

MAASTRICHT - De opening van de luchthaven Maastricht voor op Schiphol geschrapte vrachtvluchten, laat weer langer op zich wachten. Dat liet staatssecretaris Dijksma de Tweede Kamer vandaag weten in een brief. Eerder had de staatssecretaris aangegeven dat een snelle opening van Maastricht Airport soelaas zou kunnen bieden voor een aantal luchtvrachtmaatschappijen die vanaf 1 november niet meer vanaf Schiphol kunnen vliegen. De beloofde reddingsboei voor dat deel van de luchtvrachtvloot in Nederland, blijkt dus vooralsnog een illusie, aldus evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 handels- en productiebedrijven in Nederland.

Volledige baan

Al sinds april van dit jaar communiceert het ministerie van infrastructuur en milieu dat Maastricht Airport toestemming heeft om grote, zware vrachtvliegtuigen te laten landen en opstijgen. Dit is ook een belangrijk argument geweest om in de discussie over het capaciteitstekort op Schiphol, politiek niet in te grijpen om een leegloop van vrachtvluchten vanaf de nationale luchthaven te voorkomen. Maar het luchthavenbesluit dat het gebruik van de volledige landingsbaan in Maastricht regelt, is formeel nog steeds niet rond.

Onvolkomenheden in de berekening van de Milieu Effect Rapportage (MER) nopen tot een extra controle van Maastricht Aachen Airport (MAA) en dus laat de openstelling van de volledige landingsbaan weer langer op zich wachten. De vrachtvluchten die nu van Schiphol verdwijnen kunnen dus helemaal niet op korte termijn naar Maastricht. Dat is een zoveelste klap voor bedrijven die van Nederlandse luchtvrachtdiensten afhankelijk zijn.

Formaliteit

evofenedex vindt het kwalijk dat de openstelling van de volledige landingsbaan op Maastricht door verschillende partijen structureel is neergezet als een formaliteit en op korte termijn realiseerbaar. Ook de Tweede Kamer heeft haar rol ten aanzien van de capaciteitstekorten op Schiphol, op basis van deze informatie, vorm gegeven. Hierdoor leek Maastricht Airport een mogelijk alternatief voor het verplaatsen van vrachtvluchten vanaf Schiphol en werd politiek ingrijpen minder urgent geacht.

De nu aangekondigde herberekening komt als een grote verrassing, De verwachting is nu dat eind oktober de berekeningen naar de Kamer worden gestuurd, waarna een nieuwe afweging over het volledige baangebruik zal worden gemaakt. Te laat en te weinig om vrachtvluchten voor de Nederlandse economie te behouden, vindt evofenedex.

Oplossing

Ons vestigingsklimaat staat onder druk door het wegvallen van luchtvrachtdiensten op Schiphol zonder verdere uitval mogelijkheden. Dus is er snel een oplossing noodzakelijk. De mogelijkheden van de luchthaven Maastricht vrachtvluchten over te nemen draagt bij aan het verkleinen van het probleem, maar is lang niet afdoende. Dat hebben evofenedex, ACN en TLN al eerder aangegeven. Op de korte termijn is het noodzakelijk dat de staatssecretaris alsnog de voorgestelde ‘local rule’ voor de luchthaven Schiphol accordeert. Op de lange termijn zal de politiek de regie over de capaciteitsverdeling op de nationale luchthavens terug moeten nemen. Alleen dan zal het belang van de hele BV Nederland meegewogen worden, aldus evofenedex.