Verdieping Nieuwe Waterweg begint in het voorjaar van 2018

Verdieping Nieuwe Waterweg begint in het voorjaar van 2018
16-10-2017 17:28 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam gaan de Nieuwe Waterweg en de Botlek verdiepen. Deze week is daarvoor een tender uitgeschreven. Het gaat om een verdieping van 1,5 m over een afstand van 25 km tussen Hoek van Holland en de Beneluxtunnel en de aansluitende Botlekhaven.

Dat is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de Botlekhavens te verbeteren. De verdieping begint in het voorjaar van 2018 en gaat zo’n 6 maanden duren.

De verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek past in het beleid van het Havenbedrijfen Rijkswaterstaat omdat ze samen werken aan een goede bereikbaarheid van het Rotterdamse havengebied, de duurzame ontwikkeling van de haven en een goede kwaliteit van het vaarwegennet. 

"De middelgrote tankers en droge bulkschepen worden groter. Met de verdieping kunnen de zogenoemde New Panamax en Aframax-schepen zonder beperkingen over de Nieuwe Waterweg varen", aldus Willy Dekker, directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat. 

"Om de havenindustrie in de Botlek vitaal te houden is het noodzakelijk dat er wordt geïnvesteerd in behoud en vernieuwing van dit oude havengebied", aldus Ronald Paul, Chief Operating Officer (COO) van het Havenbedrijf.

De verdieping behelst 3 verschillende contractdieptes. In de Botlek gaat de diepte van ± 14,5m (NAP) naar ± 15,90m. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van ± 15m naar ± 16,20m tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van ± 16,40m. Dat was ± 14,5m. Die extra 20 cm heeft te maken met het lagere zoutgehalte van de Nieuwe Waterweg waardoor schepen meer diepte nodig hebben. Na de verdieping kunnen schepen met een diepgang van 15 m de haven binnen varen onder normale omstandigheden. In het nieuwe Panamakanaal kunnen schepen met diepgang van 14,90 m varen en dus kunnen zogenoemde New Panamax-schepen zonder restricties in de Botlek arriveren.

Geen hinder

De baggerwerkzaamheden gebeuren op dezelfde manier als regulier onderhoudsbaggerwerk in de havens en op de rivier. Zonder extra hinder voor de omgeving, de scheepvaart en medewerkers in de haven. Vanuit het project is compensatie geboden aan de betrokken waterschappen voor maatregelen tegen de verzilting die eventueel kan ontstaan, omdat het zoute water van de Noordzee verder kan indringen in het land.

Nieuwe Waterweg

De Botlek is aangelegd tussen 1955 en 1960. Dit havengebied kenmerkt zich vooral door petrochemische industrie, tankopslagbedrijven, Het eerste bedrijf dat zich er vestigde was Dow Chemical in 1956, in 1957 gevolgd door de scheepswerf van Cornelis Verolme. In 1961 was alle grond uitgegeven.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden