Clicky


Sector: Low cost/leisure vliegtuigmaatschappijen brengen doodsteek toe aan vrachtvluchten Schiphol

Sector: Low cost/leisure vliegtuigmaatschappijen brengen doodsteek toe aan vrachtvluchten Schiphol
13-10-2017 17:08 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Deze week hebben low cost/leisure vliegtuigmaatschappijen een verzoek voor een local rule voor vrachtvluchten weggestemd. "Een doodsteek voor de vrachtsector en de positie van Schiphol als internationale mainport", zo oordelen vakbond FNV en ondernemingsverenigingen evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands (ACN). De vrachtsector wil graag dat vrijgekomen landingsrechten (slots) worden toegewezen aan vrachtvluchten om het aantal huidige vluchten op peil te houden. Daarnaast wordt gepleit voor een onderscheid tussen vracht- en passagiersvluchten als het gaat om het toekennen van slots (local rule).

Teleurgesteld

Ondernemers en vakbond zijn teleurgesteld dat het Coordination Committee Netherlands (CCN) zich het belang van vracht niet aantrekt en het eigen belang laat prevaleren. Het is daarmee duidelijk dat vracht bij het CCN een onbeschermde en zelfs een bedreigde status heeft. Dat mag en kan niet de bedoeling zijn.

Overheid moet nú de regie pakken

"Door het afwijzen van een dergelijke local rule, bewijzen de low cost/leisure maatschappijen eens temeer dat in tijden van schaarste op de luchthaven het eigenbelang het wint van het nationaal belang van de mainport Schiphol", stellen de vakbond en ondernemingsverenigingen.

"Je kunt dergelijke besluiten dus niet aan de sector overlaten. De politiek en de staatssecretaris moeten de regie en besluitvorming op zich nemen. Om de komende jaren de structurele leegloop van vrachtvluchten op Schiphol tegen te gaan, moeten we nu de local rule voor vrachtvluchten instellen. Dat is van nationaal belang en rechtvaardigt direct ingrijpen door de staatssecretaris."

Belang van vrachtvluchten voor Nederland

Bond en ondernemingsverenigingen wijzen er bovendien op dat vrachtvluchten - alhoewel klein in aantal vliegbewegingen (3,5 procent) - wel verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel (20 procent) van de werkgelegenheid die Schiphol oplevert. "Vrachtvluchten zijn essentieel voor de exportkansen voor ondernemers en het Nederlandse vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en de daarmee verbonden werkgelegenheid."

Vrachtvluchten vogelvrij verklaard

Afgelopen week werd bekend dat per 1 november circa 30 wekelijkse vrachtvluchten niet terecht kunnen op Schiphol. Dit winterseizoen komt 20 procent van de vrachtvluchten van en naar Schiphol te vervallen omdat er onvoldoende slots beschikbaar zijn gesteld.

"De leegloop van vrachtvluchten op Schiphol is in strijd met het Mainportbeleid van de Rijksoverheid waarin staat dat passagiers én vracht samen de mainport Schiphol maken. Nederland als logistieke draaischijf loopt onherstelbare schade op als de vrachtvluchten op Schiphol vogelvrij worden verklaard in plaats van beschermd."