Clicky


Transport Portret: Chauffeur Peter Schiltmans

Transport Portret: Chauffeur Peter Schiltmans
09-10-2017 09:37 | Transport | auteur Karin Stroo

OSS - De vader van Peter Schiltmans, ook vrachtwagenchauffeur, had liever gezien dat zijn zoon had doorgeleerd. Maar zelf voelde Schiltmans (35) daar helemaal niets voor. "Ik had toen totaal geen interesse meer uit mezelf te halen." Inmiddels heeft hij een goedlopend bedrijf en ja, vader Schiltmans is trots.

"Als jochie van acht mocht ik soms al met mijn vader mee. Dat vond ik geweldig. Stoer, met van die veiligheidsschoenen aan. Maar in het verleden zijn er wel ongelukken gebeurd met kinderen op distributieterreinen. Tegenwoordig zijn de veiligheidseisen aangescherpt en zie je eigenlijk nooit meer kinderen die met hun vader, of moeder, meegaan met de vrachtwagen."

Het chauffeurs bestaan zit Schiltmans in de genen. Hoewel zijn middelbare school advies HAVO/VWO is, kiest hij voor de MAVO: "Dat kon ik op mijn sloffen doen." Nu hij ouder wordt kan hij wel eens denken: "Stom dat ik niet verder geleerd heb." Om direct daarna te zeggen: ‘Ik werk nu als zelfstandige, dat is ook een enorme uitdaging!"

Na de middelbare school gaat Schiltmans aan de slag als vrachtwagenchauffeur. Tijdens de crisis in 2008 wordt het contract bij zijn toenmalige baas niet verlengd. Via een uitzendbureau vindt hij op verschillende plaatsen tijdelijk werk als vrachtwagenchauffeur maar nergens krijgt hij een contract. Schiltmans: "Toen is het idee ontstaan om mezelf te gaan verhuren als ZZP’er en dat ging goed. Sinds mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel heb ik geen dag meer thuis gezeten."

VOF Handelsonderneming & dienstverlening Schiltmans heet het bedrijf officieel. Daaronder valt ook de in- en verkoop van auto’s en auto onderdelen. Daar is Schiltmans niet meer zo actief in omdat hij op de vrachtwagen genoeg uren maakt. Het gevoel van vrijheid op de vrachtwagen, daar doet hij het voor. "Hoewel het wel steeds meer binnen de lijntjes moet. De AH en de Jumbo willen hun vracht op de minuut nauwkeurig binnen hebben."

Schiltmans: "Tegenwoordig maak ik minder lange dagen. Vroeger werkte ik wel 15 uur op een dag. Daar hebben we thuis een keer op een avond met een lekkere kop koffie een goed gesprek over gehad. Dat was nodig, maar ik had ook net een vrachtwagen aangeschaft en die wilde ik zo snel mogelijk winstgevend laten rijden. Dat is gelukt en nu werk ik 10 tot 12 uur per dag."

Het buitenland trekt hem niet echt: "Ik vind mijn gezin en mijn sociale leven ook belangrijk. Voor het buitenland moet je toch een beetje een einzelgänger zijn, denk ik."

Dat automobilisten tegenwoordig haastiger zijn en minder begrip hebben vindt hij de minder leuke kant van het chauffeursvak. Stress, denkt hij. "Dat zie je aan het rijgedrag. Ik hoor mijn collega’s ook wel eens uit hun slof schieten over het één of ander en ik snap dat wel. Maar ik heb inmiddels geleerd me zelf niet zo druk te maken."

De tijden zijn veranderd vindt Schiltmans. "Vroeger ging de man van huis om te werken en werd thuis alles geregeld door de vrouw. Er kwam geld binnen en er stond eten op tafel. Nu kun je als man niet zomaar meer de hele week van huis, als je een relatie of gezin hebt. Vrouwen werken ook, over het algemeen. En dat is een goede verandering, begrijp me niet verkeerd."

Hij lacht: "Op Facebook heeft iedereen een schitterend leven maar zo zit het echte leven niet in elkaar, natuurlijk."

Blijft hij voorlopig vrachtwagenchauffeur? Schiltmans aarzelt: "Jawel, maar ik vind het ondernemen ook heel leuk. Sinds kort verhuren we ook springkussens. Dat gaat goed. Ik heb nog wel ideeën dingen waar ik wat mee wil gaan doen. Er zou nog wel eens podiumverhuur bij kunnen komen." 

Hij lacht: "Zo rol ik langzaam het entertainment in!"