Clicky


Schultz: Nadelig voor Nederland als binnenvaart terugloopt door congestie Rotterdamse haven

Schultz: Nadelig voor Nederland als binnenvaart terugloopt door congestie Rotterdamse haven
04-10-2017 19:36 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Martin Helvert, Kamerlid van het CDA, heeft aan demissionair Minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz-Van Haegen kamervragen gesteld over de congestie in de Rotterdamse haven. Volgens ondernemersvereniging Evofenedex geeft 70 procent van de verladers aan weer vervoer over de weg te overwegen door deze congestie.

Schultz zegt het uit maatschappelijk oogpunt teleurstellend te vinden als bedrijven overwegen om meer over de weg te gaan vervoeren. "We zetten als maatschappij juist in op een belangrijk aandeel van vervoer over water. Enerzijds doen we dat vanuit het perspectief van duurzaamheid, anderzijds om de druk op het gebruik van de weg te ontlasten. En op de vaarwegen is nog voldoende capaciteit naar het achterland aanwezig, dus laten we daar vooral gebruik van maken."

Volgens Schultz zijn er meerdere oorzaken voor de congestie. "Het uitwisselen van logistieke informatie tussen ketenpartners is essentieel maar kan op gevoeligheden stuiten, zoals concurrentieoverwegingen. Mijn indruk is dat hier haperingen in het logistieke systeem door kunnen ontstaan. Daarnaast deelt de binnenvaart veel van de kades en overslagfaciliteiten met de zeevaart. Andere modaliteiten zoals het weg- en spoorvervoer hebben eigen specifieke en toepassingsgerichte faciliteiten.

In tegenstelling tot de zeerederijen heeft de binnenvaart voor afhandeling van containers geen directe commerciële relatie met de containerterminals of de havenbeheerder. Verder hebben de nieuwe vaarschema’s van de allianties in de zeescheepvaart ertoe geleid dat de terminals onverwachte uitschieters te verwerken kregen, met daar bovenop moeizame omstandigheden voor de afhandeling van containers door een zomerstorm en de cyber aanval op APM Terminals van eind juni.

Een andere oorzaak van congestie is dat containerschepen steeds groter worden en er bij piekmomenten zeer veel containers op de kades worden gezet. In de haven zijn al maatregelen genomen zoals het invoeren van minimum ‘call sizes’ voor de binnenvaart en het gebruik van een extra terminal als overloop.

Duidelijk is dat de logistieke druk voor de afvoer van containers naar de eindbestemming op piekmomenten erg hoog is, terwijl de binnenvaartsector uit veel zelfstandige ondernemingen bestaat met wie afzonderlijke contracten worden gesloten. Binnenvaartschepen doen daarbij vaak meerdere terminals in de haven aan en vertragingen krijgen daardoor een versterkend effect. Dat alles maakt afstemming in de multimodale vervoersketen complex, met oplopende wachttijden voor de binnenvaart tot gevolg."

Begin september heeft het Havenbedrijf Rotterdam een rondetafel gehouden met alle belanghebbenden. Havenbedrijf Rotterdam heeft toen 3 miljoen euro ter beschikking gesteld om plannen uit te werken om vertragingen bij de containeroverslag op binnenvaartschepen tegen te gaan. De komende maanden zullen de betrokken partijen de plannen uitwerken en beoordelen. In november vindt vervolgoverleg plaats.

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,187
Diesel1,958

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions