Clicky


Beveiligde Truckparking Hazeldonk geopend

Beveiligde Truckparking Hazeldonk geopend
04-10-2017 11:16 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BREDA - Dinsdagavond werd een grootschalige beveiligde truckparking geopend op industrieterrein Hazeldonk, aan de A16 bij de grens met België. Hier kunnen vanaf nu ongeveer tweehonderd vrachtwagenchauffeurs veilig en comfortabel overnachten. De parkeerfaciliteit wordt geopend door wethouder Adank. Het project wordt mede gefinancierd door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen.

Parking voorziet in grote behoefte

Er rijden in Nederland steeds meer buitenlandse chauffeurs die ergens moeten overnachten. Daarnaast wordt er steeds strenger gecontroleerd op het naleven van rust- en rijtijden van chauffeurs. Chauffeurs moeten dagelijks 11 uur aaneengesloten rusten en één keer in de week zelfs 45 uur.

“We zien dat er een grote vraag is naar veilige parkeerplekken, met bijbehorende voorzieningen”, zegt de Bredase wethouder Boaz Adank van Economische Zaken en Mobiliteit. “Met deze beveiligde truckparking voldoen we aan die vraag en bieden we een aantrekkelijke en broodnodige plek voor chauffeurs om te overnachten. Ik ga ervan uit dat we hiermee zaken als ladingdiefstal en andere vormen van criminaliteit op Hazeldonk snel kunnen terugdringen.”

Initiatiefnemer Ton Barten: “We werken aan een landelijk dekkend netwerk van goed ingerichte en veilige truckparkings. Dat netwerk krijgt steeds meer vorm. Wij exploiteren naast deze nieuwe parking al vijf zeer succesvolle truckparkings en twee trailerparkings in het Rotterdamse Havengebied. Daarnaast zijn we bezig met een parking in Duiven, en regelen we de Europese subsidie voor een parking in Venlo. We zien dat onze formule werkt en er grote vraag is naar veilige en comfortabele plekken om te overnachten.”

Kosten voor chauffeurs Chauffeurs kunnen op Hazeldonk het eerste uur gratis parkeren. Daarna betalen zij 1,40 euro per uur, met een voorlopig maximum van 5 euro per dag. Als alle overige voorzieningen (verblijfsruimte met tv, toiletten, douches, wasmachines, drogers en verkoopautomaten) volledig operationeel zijn wordt er een maximum dagtarief van 14 euro gerekend. Naar verwachting is dit binnen zes weken gerealiseerd. Chauffeurs kunnen in de tussentijd voor de meeste voorzieningen terecht in het naastgelegen restaurant. De gemiddelde Europese dagprijs ligt op 23 euro. Het hangt van de bezettingsgraad af of het dagtarief van 14 euro gehandhaafd kan blijven.

Rol van Brabantse Ontwikkelings Maatschappij

Ruim een jaar geleden werd reeds een EU-subsidie verkregen voor dit project, samen met twee andere vergelijkbare initiatieven in Duiven en Venlo. De participatie en financiering door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) hebben het project in goede banen geleid. Fondsmanager Jeroen Krijgsman van de BOM: “Het is goed om te zien dat onze participatie als een vliegwiel werkt en dat we Europese middelen hebben kunnen aantrekken voor onze regio. Zowel voor de logistieke sector als voor de kwaliteit van het vestigingsklimaat is dit soort voorzieningen een steeds belangrijker voorwaarde.”