Clicky


Eerste New Generation Scania met G-cabine in Nederland voor Wetra EDC

Eerste New Generation Scania met G-cabine in Nederland voor Wetra EDC
04-10-2017 10:17 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

NIEUW-AMSTERDAM - Directeur Marcel Wever van Wetra EDC in Nieuw Amsterdam nam deze week de eerste New Generation Scania met een G cabine in Nederland in ontvangst. Na een korte kennismakingsrit met de 4x2 trekker met de 13 liter 370pk SCR-only motor was zijn enthousiaste commentaar: “Het is alsof je in een luxe personenwagen rijdt.”

Bij de keuze van nieuw materieel gaat men bij Wetra EDC zeker niet over een nacht ijs. Het bedrijf kocht de afgelopen jaren verschillende merken om zo goed te kunnen vergelijken.

“Wij hebben in korte tijd een behoorlijk aantal Scania’s gekocht waaronder vijf met een G-cabine. Ook hebben we Scania’s met de 410 SCR-only motor. Dat we nu wéér voor het merk gekozen hebben, is om meerdere redenen,” vertelt Marcel Wever.

“Ten eerste heeft het brandstofverbruik van de Scania’s ons positief verrast. Onze 410 pk voertuigen rijden gemiddeld 22,7 liter op de honderd. Daarover was ik echt verbaasd, want beter dan 1:4 had ik voor een paar jaar terug niet voor mogelijk gehouden. Daarnaast merken ook wij hier dat er wat krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Met deze NGS hoop ik chauffeurs net iets meer te kunnen bieden. Een stukje extra uitstraling dus.”

De 370 pk trekker gaat in de regionale distributie rijden. “Zeg maar Benelux en een beetje Duitsland in. De chauffeur kan daarbij maximaal twee nachten weg zijn dus moet hij wel goed kunnen slapen. Tegelijkertijd wilde ik de eenheid binnen het bedrijf een beetje behouden, dus moest het wat mij betreft weer een G worden met een standaard dak. Dan heb je een uitstekend zicht rondom en een heel nette instaphoogte, wat bij ons echt telt. Maar het betekent ook dat de ruimte boven de voorruit in de kastjes niet extreem groot is. Dat hebben we opgelost door de auto met één bed te bestellen. Daardoor hielden we ruimte genoeg over voor die mooie kastenwand van Scania en daarmee is het ruimteprobleem meer dan opgelost. Bovendien staat het chic.”

Chic is ook het juiste woord voor de uitrusting op het dashboard. “We hebben deze keer bewust gekozen het premium infotainmentsysteem. Dat heeft niet alleen DAB+ maar heeft ook bluetooth. Maar de hoofdreden voor mij is dat het Scania infotainmentsysteem standaard een goede navigatie heeft. Die hadden we ook al in ons fleet managementsysteem, maar daar moet ik die optie maandelijks betalen.”

Wever koos bij deze G ook voor de ACC-functie. “Met de mooie LED verlichting weet ik zeker dat de chauffeur goed zicht heeft. Maar onze chauffeurs rijden voor ons ook bij nacht en ontij. Dat moet je ze als verantwoordelijke ook de beste middelen meegeven. Met ACC koop je toch een stukje extra zekerheid. Daarbij komt dat er dan ook meteen een retarder op het voertuig zit. Dat is natuurlijk wel heel veilig als de jongens in België en Duitsland rijden. Het past ook wel een beetje bij een Scania als superdegelijke auto.”

Het voertuig is in onderhoud bij Scania Emmen op een flexible maintenance contract. “We hebben een hele goede verstandhouding met de dealer. Dat ook nog een van de redenen waarom we steeds meer Scania rijden.”

Foto's

  • Marc Sanders
  • VDS
    VDS
  • Feenstra
    Feenstra Logistics & Transport
  • Emaus