Wereldprimeur: Nieuwe Volvo LNG vrachtwagens leveren dezelfde prestaties maar stoten 20 tot 100 procent minder CO2 uit

Wereldprimeur: Nieuwe Volvo LNG vrachtwagens leveren dezelfde prestaties maar stoten 20 tot 100 procent minder CO2 uit
03-10-2017 10:21 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Volvo Trucks introduceert Euro 6-trucks voor zwaar gebruik die worden aangedreven door vloeibaar aardgas of biogas. De nieuwe zware trucks beschikken over dezelfde prestaties, rijeigenschappen en brandstofzuinigheid als de dieselmodellen van Volvo. Bovendien ligt de CO2-uitstoot van deze nieuwe trucks 20 à 100 procent lager, afhankelijk van de gekozen brandstof, in vergelijking met diesel. De nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG leveren een vermogen van 420 of 460 pk voor zwaar transport over middellange en lange afstanden.

“Dankzij onze nieuwe trucks op vloeibaar aardgas of biogas kunnen we een alternatief bieden met een lage impact op het klimaat dat tegelijk voldoet aan de hoge vereisten op het vlak van prestaties, brandstofzuinigheid en rijbereik. Naar deze combinatie zijn onze transportklanten voor middellange en lange afstanden op zoek”, zegt Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation bij Volvo Trucks.

De gebruikelijke Otto-cyclusmotor bij met gas aangedreven voertuigen werd in de Volvo FH LNG en de Volvo FM LNG vervangen door gasmotoren die gebruikmaken van een dieselcyclustechnologie. Dit betekent dat een chauffeur die voor gas kiest, niet moet inleveren op het vlak van rijeigenschappen, brandstofzuinigheid of betrouwbaarheid. De Volvo-gasmotor van 460 pk zet een maximumkoppel van 2300 Nm neer, terwijl de versie van 420 pk goed is voor een koppel van 2100 Nm. Dit komt overeen met het koppel van Volvo's dieselmotoren. Bovendien is ook het brandstofverbruik vergelijkbaar met dat van Volvo's dieselmotoren, maar ligt dit verbruik wel 15 à 25 procent lager vergeleken met conventionele gasmotoren.

De gekozen brandstof is aardgas in vloeibare vorm (ook LNG, Liquefied Natural Gas) of biogas, ook bekend als bio-LNG. Beide brandstoffen bevatten methaan. In geval van biogas kan de impact op het klimaat met maar liefst 100 procent worden geëlimineerd terwijl de CO2-uitstoot bij gebruik van aardgas met 20 procent wordt teruggeschroefd. Deze cijfers hebben betrekking op een rijdend voertuig, ook gekend als ‘tank to wheel’-emissies.

Met het oog op een zo groot mogelijk rijbereik wordt er een beroep gedaan op LNG, dat aan een druk van 4 à 10 bar en een temperatuur van -140 à -125 °C wordt opgeslagen. De grootste brandstoftank bevat voldoende LNG voor een afstand van max. 1000 km. LNG tanken neemt ongeveer even veel tijd in beslag als een tank met diesel vullen.

Tijdens het rijden wordt de brandstof verwarmd, onder druk gebracht en in een gas geconverteerd voordat het in de motor wordt geïnjecteerd. Om het gas te ontbranden, wordt er op het moment van injectie een minimale hoeveelheid diesel toegevoegd. Om de CO2-uitstoot met 100 procent te verminderen, moet de fossiele dieselbrandstof worden vervangen door HVO (met waterstof behandelde plantaardige olie) en worden gecombineerd met bio-LNG.

Volvo Trucks werkt momenteel samen met gasleveranciers en klanten om de LNG-infrastructuur in Europa verder uit te breiden. Deze ontwikkeling wordt in vele landen ook door de overheid en de EU ondersteund. De Europese Commissie en haar lidstaten voorzien in hun actieprogramma's bovendien een strategie voor de uitbreiding van de LNG-infrastructuur met als doel om de energietoevoer binnen Europa op lange termijn te verzekeren.

“Aardgas biedt duidelijke voordelen voor het klimaat, heeft in vele landen een competitieve prijs en is in grote mate aanwezig voor een grootschalig gebruik. Met onze focus op LNG-voertuigen willen we nieuwe vereisten op het vlak van brandstofzuinigheid en kostenefficiëntie creëren voor onze klanten. Tegelijkertijd maken we het mogelijk dat trucks voor zwaar gebruik hun impact op het klimaat aanzienlijk kunnen verminderen”, aldus Lars Mårtensson.

De Volvo FM LNG en de Volvo FH LNG zullen vanaf het voorjaar van 2018 beschikbaar zijn.

Truckoccasions

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier