Clicky


Storing luchtvaartsystemen voorbij

Storing luchtvaartsystemen voorbij
28-09-2017 17:27 | Algemeen | auteur ANP

AMSTERDAM - Passagiers over de hele wereld hebben donderdag problemen gehad bij het inchecken voor vluchten. Ook software om boekingen te verwerken lag er een tijdje uit. Tegen het einde van de middag meldde KLM dat de storing is opgelost.

De oorzaak lag bij het vluchtboekingssysteem van de Spaanse IT-dienstverlener Amadeus, dat reserveringen regelt voor zo'n 125 luchtvaartmaatschappijen. Behalve KLM meldde ook zustermaatschappij Air France problemen, net als onder meer Lufthansa, British Airways, Qantas, Vueling en Amerikaanse vervoerders.

KLM liet eerder al weten dat de incheckproblemen na een kwartier verholpen waren. Het duurde wat langer voordat ook het boekingssysteem weer werkte. Uiteindelijk liepen 25 KLM-vluchten op Schiphol vertraging op. Over mogelijke vertragingen op andere luchthavens kon een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij nog niets zeggen.

Schiphol liet weten last te hebben gehad van een "korte storing'', die ,,geen grote impact'' had. Ook luchthavens in onder meer Londen, Parijs, Frankfurt, New York, Washington en Singapore hebben in meer of mindere mate last gehad van de storing. Verscheidene media berichtten over lange wachtrijen voor incheckbalies.

Amadeus wijt de storing aan "een netwerkprobleem''. Wat daarvan de achterliggende oorzaak was, is nog niet duidelijk. Inmiddels functioneert alles weer naar naar behoren, aldus het Spaanse bedrijf. Voor zover bekend zijn door de incheckproblemen geen vluchten uitgevallen.