Clicky


Geen ontslagen bij HEMA na verkoop

Geen ontslagen bij HEMA na verkoop
28-09-2017 12:24 | Binnenland | auteur ANP

AMSTERDAM - Als HEMA verkocht wordt, vallen er geen gedwongen ontslagen. Topman Tjeerd Jegen garandeert dat dat niet aan de orde is. "We nemen juist iedere dag weer mensen aan.’’ Jegen wil zelf ook aanblijven als algemeen directeur.

Van winkelsluitingen is volgens de topman ook geen sprake, stelt hij. "Al onze winkels zijn winstgevend. We openen dit jaar juist vijf winkels in Nederland, dat is voor het eerst sinds jaren. Sluitingen zijn absoluut niet aan de orde.’’

HEMA wil een verkoop gebruiken om door te groeien. De winkelketen maakte donderdag officieel bekend dat eigenaar Lion Capital en HEMA zakenbank Credit Suisse als adviseur in de arm hebben genomen om de strategische opties te bekijken.

Verschillende partijen hebben al hun interesse getoond, stelde Jegen. Welke partijen dat zijn, wil de topman niet zeggen. Wel geeft hij drie mogelijke uitkomsten van de verkenning aan: een verkoop aan een andere investeringsmaatschappij, een verkoop aan een winkelbedrijf of een beursgang.

Jegen denkt binnen een paar maanden de knoop door te kunnen hakken. "We nemen onze tijd om die opties door te lichten. Ik verwacht geen nieuws voor het einde van het jaar.''

Het Britse Lion Capital kocht HEMA in 2007 en wil van de onderneming af. Het is niet voor het eerst dat de investeerder HEMA probeert te verkopen. De laatste jaren is de winkelketen snel gegroeid, vooral in het buitenland. Behalve in Nederland is HEMA actief in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

"We staan er veel beter voor’’, stelt Jegen. "We hebben meer winkels in meer landen. Online pakken we nu veel serieuzer aan en dat levert meer omzet op.’’ Wel lijdt HEMA nog verlies. "Maar het wordt steeds minder. De zwarte cijfers komen eraan.’’ Wanneer dat zover is, daar laat hij zich niet over uit.

HEMA leed in het tweede kwartaal een nettoverlies van 29,1 miljoen euro. De omzet steeg met 3,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar naar 287 miljoen euro. De grootste groei kwam daarbij uit Frankrijk (17,4 procent) en Duitsland (22,2 procent). De omzet uit verkopen via de website ging met 40 procent omhoog.