Clicky


easyJet en Wright Electric gaan elektrisch passagiersvliegtuig ontwikkelen

easyJet en Wright Electric gaan elektrisch passagiersvliegtuig ontwikkelen
27-09-2017 11:23 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - easyJet, Europa’s toonaangevende luchtvaartmaatschappij, geeft vandaag een kijkje in de toekomst van de luchtvaart door de samenwerking met vliegtuigbouwer Wright Electric. easyJet heeft in 2017 nauw samen gewerkt met Wright Electric en zijn er perspectieven gedeeld waardoor een spannende stap voorwaarts is gezet in de ontwikkeling van een batterij aangedreven vliegtuig. Deze week hebben de twee bedrijven laten zien hoe het nieuwe elektrische toestel eruit komt te zien.

Wright Electric werkt dit decennium aan het ontwikkelen van een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig en heeft het ambitieuze doel om binnen 20 jaar iedere korte afstandsvlucht zonder emissies te laten vliegen. Het bedrijf mikt op een vluchtbereik van 335 mijl of 542 kilometer wat in potentie 20% van de huidige easyJet-passagiers op hun bestemming kan brengen.

Eerder onthulde Wright Electric het eerste tweezits vliegtuig, waarmee het bedrijf de techniek op kleinere schaal demonstreerde. Wright Electric richt zich er nu op deze technologie te verbeteren, zodat het de behoefte van commerciële luchtvaart kan ondersteunen. Wright Electric gaat gebruik maken van nieuwe energieopslag die ervoor zorgt dat de batterij een stuk lichter is dan de huidige commerciële batterijen.

easyJet kondigt de nieuwe samenwerking aan als onderdeel van hun strategie om uitstoot en geluidsbelasting in de vliegtuigindustrie te reduceren. Sinds 2000 is easyJet’s CO2-uitstoot verminderd met meer dan 31% van 116,2 gram tot 79,98 gram per passagierskilometer in 2016. Eerder kondigde easyJet een nieuwe emissiedoelstelling aan van 72 gram CO2 per passagierskilometer in 2022. Dit is een verdere verlaging van 10% van de huidige prestaties en een verbetering van 38% in vergelijking tot 2000.

Tot deze strategie behoort de aanschaffing van de A320neo en A312neo vliegtuigen die tot wel 15% minder brandstof verbruiken en CO2-uitstoot en bij het opstijgen en landen 50% minder geluidsuitstoot genereren. Bovendien gebruikt easyJet waterstoftechnologie om het mogelijk te maken elektrisch te taxiën met minder uitstoot en geluidshinder.

Carolyn McCall, CEO van easyJet, zegt: "Samen met Wright Electric delen we de ambitie voor een duurzame vliegtuigindustrie. Net als dat we dit in de auto-industrie hebben gezien, richt ook de vliegtuigindustrie zich op elektrische technologie om de impact op het milieu te beperken. We voorzien een toekomst zonder vliegtuigbrandstof en we zijn blij dat we daar deel van uit mogen maken. Het is niet meer de vraag óf we elektrisch aangedreven korte afstandsvluchten gaan maken, maar wanneer."

Wright Electric is opgericht in 2016 door een team van luchtvaartingenieurs, aandrijfsysteem- en batterij deskundigen. Wright Electric heeft als doel om klimaatopwarming terug te dringen via elektrisch vliegen. Het team bestaat uit mensen van NASA, Boeing en Cessna.

Jeffrey Engler, CEO en oprichter vanWright Electric, zegt: "De samenwerking met easyJet om de nieuwe generatie vliegtuigen te ontwikkelen, is een bevestiging van onze technologie. De inzichten die easyJet ons heeft geboden zijn zeer waardevol nu we op zoek zijn naar manieren om onze elektrische vliegtuigen te commercialiseren voor de grote en groeiende markt voor korte afstandsvluchten.”

“easyJet’s indrukwekkende team heeft onze ingenieurs goede inzichten geleverd over de kritische aspecten die nodig zijn om als een succesvolle luchtvaartmaatschappij te opereren, van onderhoud tot het beheren van de omzet. We kijken er zeer naar uit om ook de komende jaren met hen te blijven samenwerken.”

Het elektrische vliegtuig van Wright Electric is speciaal ontworpen voor korte afstandsvluchten en sluit daarom perfect aan op het routenetwerk van easyJet, waarbij de gemiddelde duur van een vlucht ongeveer twee uur bedraagt. Daarnaast vliegt easyJet op veel stedelijkeroutes zoals van Londen naar Amsterdam, van Londen naar Parijs of van Belfast naar Londen, deze routes kunnen worden gevlogen met een elektrisch vliegtuig – waarmee zowel de uitstoot als de geluidsoverlast gereduceerd kan worden. Een volledig elektrisch vliegtuig en elektrische grondvoertuigen zal ook voordelig zijn voor omwonenden omdat geluidsuitstoot aanzienlijk wordt gereduceerd.